Vilken stad vill jag bo i?

Jag hade ju en sån glasklar plan för min framtid:
(väldigt många som säger att man ska ta dagen som den kommer och inte planera så mycket. Jag är av en helt annan åsikt!;)
Så här VAR iallafall min plan fram till i måndags, då min syo golvade mig med att jag kankse inte kommer komma in på universitetet jag vill.

Flytt till uppsala nu våren 2010 - sjuksköterskeprogrammet vid uppsala universitet (3 år) En jättefin stad med studentliv och taditioner! En stad som ligger så himla bra, nära hem där jag har min familj och min kärlek (men hoppas så klart att c så småningom kommer flytta med).

Efter avslutad utbildning vill jag jobba på akademiska i uppsala tills jag kan komma in på barnmorskeutbildningen (minimum 1,5 år - sen är utbildningen på 1,5 år)

Sen vill jag jobba som barnmorska med allt vad det innebär! Ungdomsmottagning, sexualrådgivning (besök på skolor m.m), jobb på förlossning, gyn, barnlöshet osv osv osv (känns som listan kan göras oändlig och hur skulle man någonsin kunna ledsna när det går att variera så?! :)

Mina egna barn ska födas och så småningom när jag känner för att bredda mig ännu mer (om jag nu någonsin kommer göra det) ska jag vidareutbilda mig till psykoterapeut (3 år på halvfart) och rikta in mig på förlossningsskräck.


Jag har stenkoll på vad jag vill med mitt yrkesliv :) MEN (MEN MEN MEN!) lågkonjunkturen har gjort att antagningspoängen till universitetet har stuckit i höjden och när vi tittat på höstens antagningsstatistik till just uppsala universitet så kommer jag inte in i urval 1. I våras låg antagningen på 15,6 . Jag har 17,1 och nu ligger den på 18,2 (!!!!!!!!!!!!!!) Det är galet.
Och jag är så klart jätteledsen då jag tyckte vackra uppsala var en så bra idé. Men nu har jag alltså fått lov att ta till en plan B. Även om jag självklart kommer söka uppsala uni som första.

Så nu har jag en lista över alla städer och högskolor/universitet där ssk-utbildningen finns. Så jag måste undersöka hur utbildningarna är och hur städerna verkar vara.. vill inte flytta varsomhelst. Vill gärna till en lagomt stor stad, med lagomt mycket studentliv och gärna ett universitetssjukhus (och ett ishockeylag på nivå som passar c :p)

Så det är vad jag ägnar mig åt nu på lunchrasten, och all annan vaken och ledig tid också förresten :p Jag scannar skolor och städer. Vart kan jag tänka mig att flytta egentligen? Svårt svårt!

Till högskoleprovet anmälde jag mig också i sista stund. Vi får se om det kanske kan hjälpa mig :)

Nu ska jag värma rester till lunch och klura vidare!

Kommentarer
Postat av: Maria

Om antagningen låg på 18,2 i höstas så är det med all säkerhet lägre till i vår eftersom antagningspoängen alltid är lägre på våren då det inte är lika många som söker. Men hur mycket det sänks med är ju assvårt att veta, så kommer du inte in på urval 1, finns ju möjligheten att du kommer in på urval 2 och efter det kanske genom reservantagningen på institutionen om tillräckligt många tackar nej i 2:a urvalet. Men det är jättesvårt att veta, men sök det ialf och en massa andra skolor just in case, tänk bara på hur du prioriterar eftersom man inte kan ändra det sen. Jag hoppas ju att du kommer in i uppsala, eftersom jag ju också ska dra mig dit sen. Och med tanke på att jag känner zero i uppsala så vill jag att du också ska dit! :)

KRAM!

Postat av: Maria

Det är klart att jag tar mig tid, det här handlar ju om din framtid... hehe :)

Ja alltså, jag är inte helt hundra på det där.

Så som jag har fattat det: Man kan bara bli antagen till 45 hp. Om du blir antagen så stryks de lägre prioriterade alternativen, tex om du söker 1.uppsala 2.gbg 3.varberg och du kommer in i gbg och är reserv till uppsala och du tackar ja till nr 2 så stryks alla andra du inte tackar ja till. Om du blivit reservplacerad på något med högre rang än den du blivit antagen till, så kan du ju fortfarande tacka ja till reservplats så att du har chans att komma in på den och ändå ha kvar platsen du blivit antagen till ifall du inte skulle komma in, för blir du antagen till nr 1 i andra urvalet så stryks ju den som är under iaf även om du tackat ja till den tidigare. Så jag tror att du har förstått rätt, men det är bäst att du kollar upp det extra så jag inte vilseleder dig.

Jag bara babblar, vet inte om något av det där blev ett klokt svar.

Ditt val och dina planer verkar iaf vara spännande!



Jag vet inte än när det blir uppsala, hoppas på att komma in i vår, och tidigare år har det krävts 61 hp för att komma in och de poängen räknas till 15 okt så det hänger väl på om jag klarar tentan nästa vecka så att jag kan räkna med de 7,5 poängen. Annars vet jag inte, får se hur reservplacerad man blir. Det hade varit jätteroligt om vi hamnade i samma stad Majsan! :)

Vi ses ju aldrig som sagt och jag saknar dig.

2009-09-17 @ 21:24:07
URL: http://marialinneas.blogg.se/
Postat av: Karin

Det är bra att vara målmedveten. Jag som inte är det utan går på känsla vill lägga till att det finns mycket därute som du inte har koll över - det är ok och det kommer att erbjuda dig ännu mer än du kan föreställa dig. Fortsätt att ha koll men tillåt dig också känna efter i nuet och framförallt, se dig omkring så du inte missar något värdefullt som är ämnat för dig!



Din karriärplanering låter underbart rolig, jag som befinner mig i en annan del av livet funderar en del över hur jag hamnade här. Det är kul och lärorikt och ett bevis på att det är värt att våga tappa fotfästet lite ibland.



Gällande ssk utbildningar, kolla upp kvaliten och renommet för varje utbildning, min syster sjuksköterskan har erfarit en del - det var ju en historia med högskoleverket som inte godkände vissa... inget du ska oroa dig för, men kan vara värt att kolla upp, när du nu ska ta ett viktigt steg inom utbildning.

Supporter Karin

2009-09-18 @ 09:23:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback