Hett tips: romantiska Grekland


Tidigt i tisdagsmorse landade jag på oslos flygplats efter en helt oslagbar vecka i den lilla staden Parga i Grekland.
Hade det varit för bara ett par år sedan hade jag sett semesten som ett stort misslyckande då våran första dag började mulet (och våran tredje dag bestod av hällregn).
Men då det inte var stekande hett ute så tog vi tillfället i akt och såg oss omkring i Parga. Och det är verkligen SÅ vackert! Den lilla staden (eller kanske mer byn?) är omgiven av berg berg och åter berg. Det ser riktigt mäktigt ut! Det är gamla borgar och vackra klapperstens stränder. Små kapell inne i stan och ute på små öar. Vita hus med blåa fönster. Massvis med olivräd, citronträd och fantstiska blommor i en miljon varianter av lila rosa och rött.

Största delen av veckan (minus 1½ dag) hade vi strålande sol och inte långt under 30 grader varmt. Helt perfekt då det fanns flera stränder inom promenadavstånd. Och maten! Den grekiska maten! Jag hade glömt bort hur underbar den var och jag hade ingen aning om att man kunde äta så mycket! Så ofta!

Men veckans höjdpunkt måste nästan ha varit på onsdagsmorgonen som började något mulet. Men ändå inte helt oroväckande kolsvart. Så vi bestämde oss för att promenera över ett berg överklätt med fantastisk olivskog, för att ta oss till Pargas vackraste strand. Så vi satte av. Och sen regnade det, regnade och regnade det. Det öste ner! Och här talar vi inte om någon regnskur. Här var det himlen som öppnade sig och höll det öppet för resten av dagen.
Men det var otroligt häftigt att vandra i olivskogen när regnet slog ner över oss. När luften är varm och regnet nästan snäppet varmare så går det nästan inte att få en bättre känsla! Underbart var det!
Men jag tror kanske inte att jag hade uppskattat en hel veckas ihållande regn. Och det fick vi som sagt inte heller. En dag var perfekt :)

Nu vet jag inte hur Parga beter sig under högsäsongen (som drar igång nu i juni men som är som hetast juli, augusti), men i maj var det en riktig fullträff! Och nu vänder jag mig inte till er partytörstande :) Utan det är helt enkelt ett otroligt romantiskt och vackert ställe som passar utmärkt för kärlekskranka par.. unga som gamla.
Helt fantastiskt! JAG ÄR SÅ NÖJD! Tack, älskling. Tack mami papi och lillebror. Tack för en helt perfekt greklandsresa!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback