cigg och godis i mörkret


Det är en sak som faschinerar (ok: skrämmer) mig med mitt jobb. Och det är att ALLA röker. och ALLA äter godis- helt ohämmat.
Man jobbar uppdelade i lag, tre och tre, och jag har insett nu att det inte är någon idée att försöka få ett rökfritt lag längre, för det är nog helt omöjligt att få ihop tre rökfria människor på min arbetsplats. Jag är en av ytterst få som inte verkar ha blivit ditlurad. Det spelar ingen roll att personen är rökfri när den börjar, det tar 2 veckor- max- så sitter den där med ett eget paket i högsta hugg. Natt efter natt.

Och godiset. Allt godis som äts! Alla äter- till höger och vänster. Alla har alltid något i munnen av sötare art, jämt jämt.

Det är här min teori kommer in.
Jag tror nämligen att folk blir lurade av att det är mörkt, att det är kväll och natt.
Jag tror inte att någon som kallar sig icke-rökare skulle röka mer än ett halvt paket per dag och fortfarande kalla sig för icke-rökare om det skett mitt på ljusa dagen.
Jag tror inte att folk skulle sitta med läskburkar, bullar, muffins, chockladkakor, lösgodis osv osv, om det var en lunchpaus kl 11.00 mitt på ljusa dagen.

Men så gör folk på mitt jobb. Men på natten. VI jobbar ju natt, men det betyder väl inte att det är ofarligt att röka för att det är mörkt? Eller att man inte blir tjock och ofräsch och osund av allt godis- bara för att det är mörkt?

Troligtvis kommer jag väl insjukna pga passiv rökning. (man röker nämmligen i stängda bilar dessutom- ofräschare än ofräschast), men när alla vräker i sig godis i stora högar i lunchrummet så avskräcker det mig iallafall. Jag blir inte direkt sugen. Jag är nämligen rätt medveten om att ett paket cigaretter inte ger rosa, väldoftande lungor bara för att det är mörkt. Och jag är också rätt medveten om att allt godis o all snabbmat nog kan sätta sig både här och där -trots att det är mörkt.

Men någonstans, på något mystiskt sätt, är det inte plogaat ända fram på alla. Uppenbarligen.
Jag dömer inte (eller jo det gör jag nog) men jag tycker att det är väldigt konstigt.
Väldigt, väldigt konstigt.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Majsan. Jag har alltid tid för dig kvinna jag skulle helst vilja ha dig i min handväska dygnet runt. När hade du tänkt dig? Solen kommer och går men jag lovar att beställa en tills du kommer. JIPPIE!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback