Malaria nästa!


Nu när planeringen inför den stundande utlandsvistelsen börjar ta fart på riktigt så känns det som att nästan allt kretar kring sjukdomar. Och då speciellt en sjukdom (även om rabies, hiv, hepatit b, kolera osv osv osv också finns med på listan). Men det är speciellt malarian.
Jag ska äta medicin, stark och dyr medicin. Den ska jag börja äta innan jag åker och den ska jag fortsätta med. Men kan bli hemskt sjuk av bara medicinen. MEN det betyder inte att den skyddar mig tilll hundra iallafall :p
Jag pratar just nu med en tjej över msn som också arbetat som volontär i afrika. Hon åt sin medicin och såg efter sig själv på alla sätt man ska (mediciner, myggmedel, myggnät, långärmat, långbyxor osv). Hon var borta i åtta veckor. Hon insjuknade i malaria TRE gånger. Och malaria (efter vad jag har läst) verkar inte vara någon mysig sjukdom.

Och min närmsta framtid är kantad av sjukhusbesök där jag ska få spruta efter spruta efter spruta. Det känns som hemskt mycket positiv peppning inför mina månder i afrika :p

Men skamm den som ger sig :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback