mitt hem är inte vad det var

Jag vet inte ens vart jag ska börja. Jag känner mig mest paff. Paff.. Tom.. Som att någon stuckit hål i min stora fina ballong och luften pyst ut. Pyst ut till något alldeles platt, slappt och fladdrigt.. och halvsunkigt. Vad är det som sker?? Vad tänker folk med??? VAD ÄR DET HÄR??
Älvdalens idyll har spruckit. Den är borta. Putts veck!!
Det är älvdalens signum. Alltid varit. Det är vårt bevis på hur litet och gameldags vi har det. Hur mysigt vi har det. Hur vi ska hålla fast i det vi alltid haft. Hur vi inte ska förändra vårat hjärta, våran kärna! Om det så skulle växa upp en stor pulserande stad här (chansen på det är iofs nollprocentig), så skulle det ändå finnas kvar! Den skulle ligga där! Vår räddare i nöden. Stället där ALLT finns. Vår själ. Som sagt: vårt signum. Alla vet det. I älvdalen finns det. När man åker igenom byn (ja, åker igenom. I älvdalen stannar man sällan), så ser man det. Det står där i sin fulla prakt. Den vackra blå skylten med de vita bokstäverna. DOMUS. Vårt DOMUS. Det är borta. Det är coop! COOP? what the fuck?
Det var dödsstöten. Nu dog en bit av vår idyll! Vilket söppleri!

Jag googlade Domus på deras bildbas. Och fick jag inte två träffar på förstasidan som hörde till älvdalen då? JO! Och nu är det förstört. Domus har gått ur tiden. Vårt domus. Älskade, vackra ståtliga, perfekta DOMUS! Nu är det utbytt. Nu finns det inte mer. Nu är det inte älvdalen och domus längre. Nu är det älvdalen och coop. Och hur top notch låter det?? inte så väldigt.

Domus i mitt hjärta! Bojkott åt coop! Samma soritment? OCH? Coop kommer aldrig bli domus. Det kan få köra upp sig någonstans och stanna där. För Domus ÄR älvdalen. Det är vi. Det är det man åker hem till. Det är innestället utan dess like. Det har allt. På domus hittar man allt. Och skylten är så vacker. Så perfekt. SÅ RÄTT! SÅ ÄLVDALEN, så på pricken oss!

Så en symbol på vad vi älvdalingar är. Det kanske inte känns så häftigt på utsidan. Men när man väl kommer in öppnas det upp en hel värld! Ett utbud utan dess like! Där finns allt det man kan önska sig, allt det man vill ha och behöver. Precis så är vi. Vi må vara älvdalsraggare, bondtölpar eller bara vanliga vilsna lantisar. Man vi har så mycket att erbjuda! Vi är livskamraten alla söker, vi är vännen alla vill ha, vi är krogragget alla drömmer om, vi är den trygga hamnen, vi är back-upen och slaget i ansiktet på idioten utifrån, vi är värmen i sju fyran en kall lördagsnatt, vi är familjen som betyder allt! Vi är livet! Vi är Domus. Vi är top notch!!


image117



Det är DET jag vill komma hem till. Och DOMUS har DET. Domus ÄR DET. For ever and always!
Nu ska jag tusan uppföra en minnesruna. Ornda ett fackeltåg.. Strida för dess minne!

DOMUS i mitt älvdashjärta! :p :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback