Plus och Minus

I helgen fick jag ett chockerande besked.. vilket sen kom att leda till att jag började väga för och nackdelar med att ha flyttat på sig. Nr1 svider som fan och var det som satte igång min tvekan:


Minus med att ha flyttat till norge

- Snön. I helgen föll första snön hemma i älv. Jag missade första snön!!!! :( :( Jag vill inget hellre än att vakna upp och se att det gröna och gula blivit vitt och skithäftigt! Och nu missar jag den första morgonen! Nu när den kommer falla här i norge kommer det inte vara lika fränt, för den har ju redan kommit hemma. Och här lär den väl inte falla än på länge.. Här är det höööst.. Strålande solsken och riktigt varmt, som kontras med spöregn. Men inga minusgrader eller snöflingor så långt ögat kan se! Fifaen!

- Priserna1. Dessa galet höga priser!! Till och med bensinen är ju dyrare än hemma! Trots att landet sprutar ut olja. Grönsaker och frukt kostar skjortan. Jag har inte ätit grönt på EN vecka. Fyfan, jag kommer bli fet och osund. Men frukt har vi kvar sen sverige, alltid något. Men måste försöka få min man att inse att man måste prioritera lite, och grönt kan man ju faktiskt sätta före en chipspåse om det nu skulle vara så :p
Hemma kunde man då och då faktiskt unna sig att slå ett samtal till Roma och beställa en pizza. Visserligen tyckte jag att det sved i plånboken redan där: 50 kr, så det hände inte särskilt ofta. Men skulle jag få för mig att bli sugen på pizza här så skulle jag hellre hugga av mig själv fingrarna. Här får du nämligen punga ut med 250 spänn för en pizza.

- Priserna2. Innan jag åkte över hade jag fått inprintat i huvet att "Köp INGENTING i Norge som går att bunkra upp med på svensk mark!" Så innan vi lämnade mora så skyndade jag in på åhlens för att köpa hårspray, fast jag hade så tänkte jag att det kan ju ta slut.. Lika bra att vara på den säkra sidan och ha! Körde på det gamla vanliga för 50 spänn. Ingen lyxvariant där inte :p men samtidigt en 50lapp som sved iväg. Så åker jag in till stan i lilleström och strosar runt i affärer: 20 KRONOR kostar hårspraysjäveln här! Samma jävla burk!
Så går det när man ska vara sparsam ;)

- Priserna3/bussen. Jag tog mig en tur in till lilleström för att strosa runt lite i klädaffärer, gå på intervju och försöka lokalisera mig lite i byggden.
Men eftersom jag varesig har bil eller körkort blev det buss. 60 spänn kostade det att ta sig 0.8 mil (fram o tillbaka). OH MY!!
Det går många olika bussar, så det gäller att veta vilken man ska ta. Jag tog fel. Jag tog "mjölkbussen" = den stannar ÖVERALLT. Det innebar att det tog över timmen att åka 4 km. Skriv ut rutten för farao!

- Familjen. Alla växer medan jag är borta... det tycker jag inte om. Lillebror blir större.. Jag vill bara frysa tiden därhemma så att jag inte missar något i någons liv medan jag lallar runt här borta! buhuu =/



Plus med att ha flyttat till Norge

+ Priserna. på mitt hårspray är billigare ;)

+ H&M. Jag har aldrig någonsin klarat av en H&M butik... jag älskar att beställa från deras hemsida. Men butikerna är det värsta jag vet! Det är saker överallt och bara kaos! Man hittar ingenting överhuvudtaget och jag har aldrig gått in där och ens hittat något som ser "ok" ut. Dessutom känns kvaliten förhemsk. Men på hemsidan går det skitbra och kläderna känns dessutom bättre.. mycket mycket bättre kvalitet!
Men så gick jag in på ett H&M här bara för att kolla, och det var inte alls det kaos som man brukar mötas av! Det var riktigt välorganiserat, ingen röra och jag sprang faktiskt på hur mycket som helst som jag ville ha! Synd bara att det var så dyrt :p

+ My roomies. Utan flytten hade jag aldrig blivit ihopföst i ett hus med massa slovaker. Det är tusan intressant som bara den! Visst, det är lite trångt! Men det är riktigt spännande att umgås så pass tätt med några från en helt annan bakgrund än den jag har! Dom lär en massor :) Synd bara att den andra tjejen inte kan prata, då hade det varit ännu bättre!

+ Matcherna. Är riktigt roligt att gå och kika på dom, dels att få lära känna killarna i laget men jag upptäckte också hur lätt det var att börja prata med norrmännen på läktaren. Genast får man lite socialt liv gratis, helt utan att behöva anstränga sig ;)

+ Norrmännen. Dom jag har träffat på har varit hur trevliga och sociala som helst. Här ler man och hälsar. Precis som hemma :D

+ Norska IDOL. HAHAHAHA. Vi har inga kanaler här i huset, men igår efter matchen satt jag i caféterian och väntade och då rullade det igång. HAAA HAAA HAAAAA. Norrmän dom kan dom. Det var nog det värsta jag har sett :P





OSV OSV OSV. Jävlar vad snål jag verkar. Men någon ska ju vara det också ;D
Listan kommer utökas. Men nu är det lunch som gäller

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback