kulturkrock; Skolan

Jag vill bara grata.
Vi har nu jobbat en vecka i skolan och pa kvallarna vill jag bara stanga in mig pa mitt rum och begrava ansiktet i kudden och bara grata! Det ar fruktansvart! Och vi kan verkligen inte gora nagonting!!

Jag visste mycket val att barnen blev slagna i skolan har. Det ar olagligt men det hander anda. Jag hade blivit forvarnad och forsokte forbereda mig nagot. Men bilden jag hade fatt var att barnen blev slagna nar det gick over styr. Nar det var kaos och de behovde laxas upp. Aven om det ocksa ar helt sjukt!

Vi hade en lektion ihop med en P-3 klass (ca 7-8 ar). Jag och Ronja borjade ensamma men bad sen deras klasslara komma in eftersom det var var forsta lektion. Vi ville veta lite om vad vi skulle agna lektionen at osv.
Det blev hoglasning. I bocker som jag direkt sag var alldeles for svara for barnen i klassen. Det verkade deras larare ocksa veta men det brydde hon sig inte om.
Lararen var en ung kvinna i 22arsaldern, valdigt modern om man jamfor med manga andra damer i byn. Jag trodde inte att hon skulle sla. Sa fel jag fick! Nar vi borjat gick hon ivag och hamtade sin kapp. Sen borjade hon sla.
Hon slog barnen for att de tvekade en sekund innan de borjade lasa, hon slog dom for att de stammade, for att de laste for tyst eller for hogt. Hon slog dom om dom uttalade minsta lilla fel. Hon gick runt och slog barn som inte ens laste, bara far att hon kande for det.
Hon slog dom over nacken, handerna och armarna. Flera av barnen skakade som asplov och grat redan innan - for dom visste att det snart skulle bli deras tur att lasa = att bli slagen.
Barnen var livradda for henne. Helt vettskramda!

Ett annan grej hande i mandags. Det var forsta riktiga skoldagen pa terminen, det hande pa de aldre barnen pa barnhemmets skola JSS, klass 7-9. 
En av eleverna hade blivit av med sitt pennfack. Nagon hade stulit det och som straff radade en av lararna (i 25-30arsaldern?) upp skolans ALLA elever. Sen slog han dom over fingrarna, handlederna, ryggen, rumpor och nacke.
Dessutom tvingades alla barnen betala honom boter foljande dag.
Dom kom hem med svullna stora streck pa kroppen och nagra av dem blodde.
Vi kunde inte gora nagonting!
De vuxna sa at oss att om vi gjorde en stor grej av det har skulle barnen fran barnhemmet fa ett riktigt helvete. For da hade dom "skvallrad for de vita", och nar det var deras forsta skoldag pa en ny skola sa skulle resten bli en ren pina. Sa vi fick inte saga nagot.

Men efter att jag har sett barnen bli slagna med egna ogon har vi tagit upp det och ifragasatt. Da har iallafall ingen skvallrat och kan darfor inte raka illa ut.
Men forklaringarna man far ar bara pinsamma. Dom har inga argument alls.

Det ar verkligen fruktansvart att se hur det gar till. Och det hander barnen har varje dag, fran forsta till sista dag i skolan.

Det ar sa forjavligt!!

Kommentarer
Postat av: Emma

Usch va hemsk det låter, bilderna jag får upp av det hela är säkert inte ens i jämförelse mot hur det är att vara där och se allt..

Du är så stark Maja som gör det här! Jag är lite avundsjuk på ditt mod måste jag erkänna..

Tänker massor på dig!

Puss och kram

2008-09-26 @ 18:07:41
URL: http://knasbubbla.blogg.se/
Postat av: Emma

Och såklart hoppas jag att du får vara med om massa ljusa saker också! Något annat räknar jag inte med. :D

Roligt att få se lite bilder också!

2008-09-26 @ 18:54:45
URL: http://knasbubbla.blogg.se/
Postat av: Karin

Världen och dess människor är inte alltid vad man hoppas. Du är jätteviktig där du är, du kan inte ensam ändra saker och ting men du kan lära "dina" barn vad som är ok och vad som inte är det. Det betyder inte att de kommer att slippa, men de kanske en dag förstår att det inte är det ENDA sättet att kommunicera. Varje god sak som du kan bidra med är värd mycket för just den/dem som får tillgång till detta. Fortsätt att ge, ge, ge och finnas till hands. Kram från Karin

2008-09-29 @ 18:16:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0