inte som hemma


Jag uppdaterar redan idag! Inte illa! =)
Jag och Ronja bestamde oss for att aka till en av grannbyarna, som ar lite storre (finns nagra affarer, busstation, internet osv) For att kolla om det funkade med dator! Och det gor det. Sa nu kan jag bara ta taxi och fa skriva av mig nar helst jag vill. Det kanns valdigt bra! Trodde jag bara skulle ha mojlighet de fa gangerna jag aker in till Kumasi annars. Men Effiduasi ligger bara ca 20 minuter bort med bil (fast egentligen ar det typ 8 km?)

Idag skolkar jag!
Skolan har egentligen borjar den har veckan och igar var vi dar och skulle jobba. Men lararna satt och sov i skuggan av ett trad, eller satt och bara pratade skit med varandra. Barnen var overallt, det var totalt kaos. Och i biblioteket dar vi ska vara - hjalpa barnen att lasa, lara ut engelska och skriva och rakna lite, var det verkligen rorigt! Barnen sprang ut och in, bocker flog overallt. Ljudnivan gar inte ens att beskriva. det var K A O S . Och eftersom lektionerna inte borjar foren pa mandag pa riktigt sa forstar jag inte varfor dom tvingade oss att vara dar. Men sa var det "Ni ska vara har klockan 8.00 och vaga inte ga fore klockan 13.30". Och vi gav det ett forsok! Men nar dagen var slut sa vi ifran. Vi kommer inte imorgon. For vi gjorde ingen nytta alls. barnen var dar for att vi var dar, det ar saklart spannande med vita manniskor, men dom var inte dar for att lasa. Bara busa. Sa idag sa vi att vi inte skulle komma. Men pa mandag, da lektionerna ar igang, ger vi det en ny chans! Forhoppningsvis ska vi kunna gora nagon nytta. Men jag marker nu att det ar en stor skillnad pa skolor hemma och skolor har.
T ex sa var vi pa ett lararmote igar. Rektorn satt och pratade, det var forsta motet efter ett 6veckors lov och han hade mycket information att ge. Jag tyckte det var intressant att lyssna! Men lararna lag med pannorna ner i bordet! Dom suckade och jaspade. Vissa sov! Andra satt och smapratade med varandra och skrattade. Ingen brydde sig! Jag blev sa frustrerad av att se det! Rekorn forsokte sa gott han kunde men dom var riktigt oforskamda.
En stor punkt pa motet var dessutom hur lararna maste skarpa sig i klassrummet; rektorn sa at dom att dom maste sluta komma sa sent till lektionerna, och ibland struntade vissa larare att dyka upp over huvud taget. Han sa att dom att sluta lamna klassrummen for att ga ut och sitta och prata med de andra lararna, han sa att dom att sluta sova vid katedern nar barnen satt och ville ha lektion, osv osv osv.

Jag tycker sa synd om barnen! Lararna verkar skita i sitt jobb men de ar ju barnen i klassen som drabbas.  Usch!
Jag hoppas vi ska kunna hjalpa till lite nar det borjar pa mandag!
Men fy sa frustrerad man blir!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0