onda andar, julklappar, intriger, gatuforsaljare..

Den gagna veckan i korthet:

Pengar/begravning/Intriger: Bara timmar efter att Mensah Oberta dog i lordags holls hennes begravning. Tidigare trodde jag att man holl begravningen 1-2 dagar efter ett barns bortgang for att man sa fort som mojligt ville lamna over barnet till Gud. Det tyckte jag lat fint. Men nu har jag fatt veta att aven det har handlar om pengar. Eller rattare sagt: avsaknaden av pengar. Nar en vuxen manniska dor vantar man ca 2 veckor med begravning for att alla ska hinna resa dit och man ska hinna organisera det ordentligt. Det laggs valdigt mycket pengar pa en san begravning. Dom pengarna vill man inte lagga pa ett barn. Det kostar ocksa att ha den dode pa ett barhus och det vill man ocksa undvika. Darfor begravs barnet med en gang, utan att behova lagga nagra pengar.
Pa eftermiddagen i lordags promenerade jag och Ronja tillsammans med varan papa Adjei genom byn pavag till Obertas familj. Min papa hade tidigare samma morgon predikat i kyrkan om hur viktigt det var att man holl sams, var god, inte stallte till nagot brak. Overhuvudtaget ar han en man som lever sa fridfullt det bara ar mojligt. Tro om jag blev chockad nar ett ruskigt brak brot ut mellan honom och en annan man! Jag forstod ingenting eftersom dom skrev pa Twi men dom var riktigt osams, puttades och skrek. Folk forsokte ga emellan men det bara fortsatte.
Vi gick darifran och lamnade Adjei at sitt brak, det kanske var dumt men vi ville inte missa begravningen.
Den har fighten ledde iallafall till sjukhusbesok och polisanmalan - min lilla lugna indiepapa!

Men om det anda hade slutat dar!

Kofi, aldsta sonen, hade fatt nys om braket och sprungit till undsattning. Med en sten hade han slagit den andra mannen och det hade blivit kaos!

Nar det blivit morkt fick vi besok pa barnhemmet. Jag forstod ingenting men vipps hade Adjei slangt sig over muren och ut i morkret pa farmen och sa var han borta. De andra vuxna sprang mot utgangen, folk skrek och forde ovasen. Alla barnen skrek och grat. Det var riktigt kaos och ingen kunde beratta vad det handlade om.

Jag fick in alla barnen i huset och sen stangde vi in oss pa mitt och Ronjas rum allihopa. Utanfor lat det som ett 3e varldskrig och barnen var sa radda. Ronja grat. Jag forsokte halla mig lugn - forsokte tanka ut vad jag skulle gora med barnen om braket flyttade sig in i huset. Stamningen var hemsk! Och det blev inte battre nar Kofi rusade genom huset med en stor trapak.
Barnen somnade livradda i var sang den natten. Helt vettskramda!
Efter incidenten i byn med Adjei och Kofi hade mannen de brakat med tagit med sin bror och tva andra vanner hade rest dit fran Kumasi for att ge igen. Det var kniv det var pak. Det var kaos.
Nu ar det polisutredning och en hel karusell har snurrat igang. Ska bli spannande att se hur sant gar till.. Men den dar natten var hemsk!! Jag ville bara halla om varenda unge! Sa hemskt att dom ska behova uppleva sana dar brak!

onda andar: Mycket har handlar om andevasen och min papi pratar ofta om onda andar. Nar jag lag pa sjukhuset reste Ronja ivag till sjo over helgen ihop med nagra andra volontarer. Da hade Adjei en lang genomgang med henne om den sjon. Hon fick inte under nagra som helst omstandigheter bada! Och det var inte parasiterna han syftade pa utan det var andarna det handlade om.
Tydligen  trodde manniskorna som bor dar omkring valdigt starkt pa andarna i sjon och om nagon ar pa vag att drunkna dar forsoker dom inte radda personen for det skulle upprora andarna. Och ju fler manniskor som drunknar, desto lugnare blir andarna. Ronja badade inte.
Vi har ocksa en flod i varan by (back, pol) varje mandagskvall fylls alla tunnar pa garden upp sa att vi ska ha tillrackligt med vatten till nasta dag. For pa tisdagar ror man namligen inte flodvattnet. Floden ar dopt efter veckodagen Tisdag och ingen trotsar dess andar och ror vattnet den dagen. Man ater heller inte fisk fran den floden.. de som har gjort det har svullnat upp till dubbel storlek. Det har papi berattat.

julklappar: jag kan inte lata bli att ga i julklappstankar! Nar jag kommer hem till sverige igen ar det mitt i julmyset och jag ser verkligen fram emot det. Da ligger snon forhoppningsvis och den riktiga vintern har tagit fart.
Men nar jag promenerar runt pa marknader har i den 40gradiga hettan kan jag inte lata bli att tanka pa vad roligt det vore att ge det.. eller det... eller det.. Det ar verkligen bara smasaker men som jag verkligen forknippar med min tid har sa det ska bli sa roligt att plocka med sig nagot hem! Det blir inga dyra och flashiga julklappar i ar men jag har iallfall en kansla forknippad med var och en av dom. Jag hoppas kunna formedla lite av det till er!

gatuforsaljare: i staderna har ar det helt galet! Trafiken ar sinnessjuk, jag ar alltid livradd nar jag vistas i den men mitt i allt kaos, alla avgaser och i solens stekande hetta sa gar det runt gatuforsaljare. Inte pa vagkanten, utan mitt i vagen. Mitt i korfaltet. Dom bar allt pa huvudet och det ar bara att veva ner rutan sa kan du kopa allt fran bullar till diskmedel, bocker, klader, skor, mat! Allt saljer dom. Mitt i allt kaos.

fruktfarmer: i byn ar vi nastan helt sjalvforsorjande. Allt finns, och har man det inte pa sin egen gard sa byter man det till sig fran grannen. Det jag alskar mest ar alla fruktfarmer! Det ar stora skogar dar man bara kan promenera runt och plocka sina egna apelsiner, mandariner, bananer, applen, annanas, och all inhemsk frukt. MMMM. Smaken pa frukten gar inte pa nagot satt att jamfora med smaken pa det man koper hemma i Sverige. Sa solmoget, sa gott!
Det ar nagot jag verkligen kommer sakna. Nar jag hade en urinvagsinfektion sa behovde jag nagot surt att dricka for att forsoka bli av med bakterierna. Da knatade jag bara ut i farmen och plockade mina citroner. Sa underbart! :)

idrott: for nagra dagar sen nar jag satt och jobbade i biblioteket sa stormade en hel klass in och skulle ha idrott. I biblioteket! Vips hade dom arrangerat om borden och var i full gang med att ha pingisturnering. Men har ar det inga pingisbord och riktiga material som galler! Nej dom anvande det vanliga bordet, la over en planka som nat, hade hemmasnickrade racketar och en boll gjord av en deokula.
Jag satt med stora ogon och bara tittade!

ringworm: Ronja har fatt parasiter! Det borjade med en ring pa laret.. som vaxte.. sen pluppade det upp i ansiktet.. och sen ytterligare en i ansiktet.. och nu vet vi vad det ar. Det heter ringworm, sa ringmask?! Det ar iallafall parasiter under huden och jatteackligt! Hon har kopt sig en kram idag sa jag hoppas att det forsvinner snart.. det smittar tydligen latt och vi delar sang sa det star val inte pa foren dom har klattrat over pa mig.
Barnen har nagot som liknar ronjas ringar. men dom sager att det ar nagot annat, nagon barnsjukdom. Men jag tror allt att det ar samma. vart skulle ronja annars ha fatt det ifran? Snuskigt ar det iallafall.


En liten uppdatering!


Kommentarer
Postat av: Solveig a

Hej Maja. Det är så underbart att läsa dina "brev" det känns precis som om vi är med på ett hörn.Du gör en så målande beskrivning att man ser allt framför sig.Du verkar ha kommit till rätt ställe och du gör säkert ett stort intryck på alla barn som du verkligen bryr dig om, de måste älska dig. De kommer säkert att minnas dig hela livet.Jag längtar tills du kommer hem hit till oss för lite mys och berättarstund. Stor kram Solan

2008-10-26 @ 18:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0