hjalp mig att hjalpa!

Jag skulle vilja be om eran hjalp.

Men tankte forst skriva om min lordag:
Det borjade redan pa morgonen nar jag och Ronja stod och borstade tanderna ute pa garden. Helt plotsligt kommer nagra vuxna springande med en flicka pa ryggen.
Vi bor precis vid byns sjukstuga och det var dit dom var pavag med henne. Hon var helt lelos och man sag direkt att det var allvar.
Ronja gick nara men jag holl mig lite langre ifran men flickan var medvetslos och jag forstar inte varfor man tar henne till sjukstugan. Dom kan inte gora nagonting dar. Men efter en stund kom en taxi och dom akte ivag till sjukhuset i Effiduase. En av skoterskorna berattade att flickan hade haft malaria men att det overgatt till nagot pa a- jag vet inte vad det heter men det har i allafall med kroppens roda blodkroppar att gora. Malariaparasiterna slar ut dom och nar den andra sjukdomen tagit over ar kroppen nastan tomd pa det roda i blodet?!
Familjen hade hallt flickan, som heter Mensah Oberta och gar i min vardsysters klass (motsvarande 9an), hemma eftersom dom inte hade nagon sjukforsakring och darfor inte hade rad att ta henne till lakare...
Dom hade bett for henne, fastat, gjort allt dom bara kunnat. Men inte tagit henne till sjukhus. Far man medicin mot malaria tar det 3 dagar sen ska man vara pa battringsvagen igen. Far man hjalp ar det en sa valdigt latt sjukdom.

Hon fick inte den hjalpen. Hon var dod innan de kom fram till Effiduase.


Sa fruktansvart nar det hade varit sa latt att undvika!

Veckan innan jag kom till Banko dog en annan flicka pa skolan, for 3 veckor sen begravde vi flicka nummer tva och i lordags den tredje.

Och det ar sa pinsamt latt att undvika! Mina tarar forsar nu for jag ar sa arg!! Jag ar sa arg over att pengarna pa varan jord ar sa fruktansvart orattvist utdelade!!
Foraldrar har maste lata sina barn do for att dom inte har rad att ta dom till sjukhus! Pengarna det handlar om ar inte ens en svensk timlon!!

Det ar har jag vill att ni ska hjalpa mig! Eller inte mig, utan alla barn i min by som ar utan sjukforsakring men som fortfarande kan ges en chans att overleva nar (har skriver jag inte ens om) dom blir sjuka!

Jag ska forsoka forklara hur det gar till med sjukforsakring har:

Sen ett par ar tillbaka tacker er sjukforsakring har all sjukvard, all medicin. Man behover inte betala en krona om man bara har sitt forsakringskort. Det har kortet maste fornyas varje ar och for varje vuxen kostar det 12 cedi / ar (= ca 70 kronor for ett ar). Nar foraldrarna har den har forsakringen ingar alla deras barn under 18 ar. Det enda kostnaden for barnen ar 2cedi (12 kronor) for sjalva kortet och fotograferingen. Plus resan for att ordna det men det galler inte manga kronor.

Som ni ser ar det egentligen inga pengar det handlar om! Men har galler det verkligen liv eller dod. Och det ar sa valdigt manga barnfamiljer i bara min by Banko dar de inte har rad att betala den har forsakringen. Dar vill jag att vi ska hjalpas at for jag vill inte att fler barn dor nar det ar sa latt att undvika det!

Sa snalla fundera lite pa det har. Sa kommer jag att skriva igen nar jag vet hur jag ska fa pengarna fran er till mig och vidare till dessa barn.
Jag lovar er! Era pengar kommer inte ga till spillo utan vartenda ore kommer att radda liv!

Lova mig att ni funderar pa det sa hjalps vi at att radda dessa ungar!


All min karlek!


Kommentarer
Postat av: kalle

Jag kan absolut betala ett helt gäng såna där årskort, 70 spänn är ju ingenting för en sån grej!, säg bara hur och när!.



Kram

2008-10-23 @ 16:42:18
Postat av: Sara

Inget att ens fundera på! Klart att jag hjälper till!

2008-10-23 @ 20:57:04
URL: http://sarajo.blogg.se/
Postat av: Emma Heed

Hej majsan! Självklart hjälper vi till bara vi får veta hur det ska gå till "praktiskt" :) Säg bara till! Många kramar o ta hand om er! / emma

2008-10-24 @ 09:40:46
Postat av: Pappa Leif

Hej, efter att ha läst det du skrev har jag funderat mycket på hur man skulle lösa detta med en försäkring till alla i byn. Hur låter detta? Till varje familj i "din" by, finns det en familj i Älvdalen som fungerar som vänner. Dels bekostar dom försäkringen och en buffert för transport till och från sjukhuset. Om det ex. är trehundra familjer i byn så fixar vi lätt fram 300 Älvdalsfamiljer. Förmodligen skulle vi säkert också kunna få Älvdalsfamiljerna att bidra till skolgången för "sin" familjs barn. osv. osv. Det gäller att göra kontakterna mellan familjerna personliga, ex med foton så att man skapar en samhörighet. Helst så skulle vi skapa en helt ny vänort för Älvdalen. Eleverna på Älvdalsskolan samlade in 56.000 kr till operation dagsverke i våras, tänk om detta kunde vara en årligen återkommande grej. (nu spånar jag bara) Om alla som läser det du skriver kom med sina kanonideér till lösningar, då skulle vi kunna uträtta stordåd. Jag älskar dig, Pappa

2008-10-24 @ 21:36:39
Postat av: Solveig

Vi hjälper gärna till.Hör av dig när var och hur.Solan

2008-10-26 @ 18:24:32
Postat av: Emma

Jag är gärna med och hjälper till! Skriv hur och när så är jag gärna med på ett hörn i detta :)



Kram

2008-10-30 @ 19:25:36
URL: http://knasbubbla.blogg.se/
Postat av: Mamma

Klart vi ska hjälpa till, vi i vår familj som inte fått bort julklapparna helt kan ju strunta i dem, eller hur.Funderar så det knakar hur det ska gå till praktiskt.Är nog bäst att sätta in på ditt o Ronjas kort så kan ni ta ut i stan och själva följa med famuljen som ska ha sjukkort eller vad ni nu bestämmer att ni vill hjälpa till med.

Puss o Kram älskling.



Idag har jag slutat tidigt är ju allahellgona afton, ska tända ljus på morfars grav ikväll.

2008-10-31 @ 15:14:22
Postat av: Hanna Dalrot

Hej Maja!

Det är väldigt intressant att läsa det som du skriver! Man inser verkligen hur lyckligt lottad man är som bor i ett tryggt land.

Jag förstår att det är både positiva och negativa saker du är med om. Men vilken otrolig upplevelse, det här kommer du att bära med dig hela livet. Jag blir verkligen sugen på att göra något liknande själv. Angående sjukförsäkringen så tycker jag att de är en jättebra ide! Leifs förslag om en ny vänort till Älvdalen är toppen och skulle absolut gå att lösa. Jag förstår att du är stressad och att tiden tills du åker hem är knapp. Men fortsätt med det här även när du kommer hem. Jag är övertygad om att hela Älvdalen kommer att hjälpa dig!

Ha de bra! /Hanna

2008-11-02 @ 20:05:09
URL: http://frokendesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0