Fet och blek i Afrika


Idag fick ni mig att borja grata! Sa har sitter jag, pa ett svettigt internetcafe’ i ett annu svettigare Kumasi och tararna bara forsar! Men jag grater for att mig gor mig sa glad! Jag alskar att lasa det ni skriver och det ar hela nojet med att krangla sig in till en dator. Jag alskar att beratta for er hur jag har det. Men det ar att fa lasa det ni skriver, att fa lasa era ord som gor det vart alla hissnande taxiresor! Era ord som verkligen gar ratt in i hjartat och ger mig sa mycket styrka och karlek att jag kan ge det vidare till varenda unge har! Ni inspirerar mig! Ni underbara manniskor oser over mig sa mycket vilja och mod! Tack, TACK! Ni ar helt oslagbara!!

 

 

Jag vet att ni vill lasa om min afrikan-mamas mat! Och tro mig; Den vill jag verkligen beratta om! Men jag vill gora det med bilder sa att ni far se ordentligt. Men nu ar jag pavag ner till havet for nagra dagar, men nar jag ar hemma igen ska ni fa bild och text! :)

Men jag kan beratta for er att min mamas mat nog kommer satta sina spar!
Har i Ghana ar det verkligen fint att vara stor! Ju storre desto battre! De felsta kvinnorna vill bli en big black mama! Det har for dom aven vidare pa sina volontarer! Kan ni tanka er nagot battre an att kunna visa att ni lyckats goda upp en vasterlandsk person? Det ar status det!
Nar det blev dags for forsta maltiden i mitt hem blev jag alldeles chockad av storleken pa portionen! Den var enorm!! Men hur skulle man kunna ga upp i vikt om man inte sjalv vill det? Man ater val bara det man vill ha och kan?
Forsta tiden at jag inte mycket alls, var riktigt pinsamt nar jag lamnade tallriken och den sag orord ut (tack och lov slangde sig min familj over resterna). Men sen pa nagot mystiskt satt sa borjade jag lamna mindre.. mindre.. och mindre.. Och nu ar min tallrik sopren nar jag atit klart! Jag ater upp allt! Och det ar mat for en hel arme'!
Jag lovar er! Jag kommer lamna Ghana med nagot mjukare konturer! Men det ar det vart! Maten ar underbar och jag skulle aldrig kunna sluta ata innan jag kande mig nojd. Sa jag bjuder pa det! Jag kommer lata dom visa upp sin overgodda volontar! :)
Men barnen har tycker redan att jag ar enorm! Jag trodde ALDRIG att jag med mina 52kilo skulle klassas som fet. Men jag lovar! Det ar inte bara en eller tva ganger det slinker ut ett "Fat lady!" "Oh! your legs are huuuge!" "Your but is so big!" "you are SO BIG!!" Men da undrar jag pa ett satt vad det ar dom jamfor med egentligen? For kvinnorna har ar verkligen stora! Och jag ar INte stor! :) Det kanske ar mitt vita skinn som gor att mina ben framhavs mer? Inte vet jag :)
Men vit ar jag fortfarande! Sa ni kommer tydligen fa hem mig bade fet och blek! ;)
Solen ar galet stark har, och jag vagar inte ga ut utan spf50. Solen trasar sonder en blixtsnabbt! Det ar inte vart det! Dessutom ar det helteckande klader som galler.. aven om jag ibland pa helgerna fuskar och tar pa mig ett linne. Men det ar tackta axlar, tacka knan och heltackande skor som galler. Om man ska vara lydig. Och det ar man oftast!
Sa nagon lacker solbranna kommer jag heller inte bjuda er pa.
Men jag ar inte besviken! Inuti har solen fyllt mig med sa mycket energi och gladje att jag kommer kunna leva pa det hela aret!

Jag har bara tva mander kvar nu, tiden rasar forbi! Men jag kanner mig verkligen nojd med min host. Det har var verkligen vad jag ville gora och jag onskar att alla skulle fa uppleva dom kanslorna jag far uppleva har!
Jag somnar lycklig varje kvall. Jag vaknar lycklig varje morgon. Det kan inte bli battre an sa!

Men jag kanner det jag befarade: Jag vill ta med mig varenda unge hem! Jag tror att hemresedagen kommer bli det varsta, da man lamnar allt och kanske aldrig kommer komma tillbaka?? Jag hoppas verkligen jag far en till chans att gora det. Det skulle vara sa underbart att fa se hur det gatt for alla.. Hur dom har det ett par ar senare! Mina barn! :)
Jag hade velat ta ner er hit sa ni far uppleva en dag med oss har! Och ni har fortfarande 2 mander pa er om ni vill boka en stol och komma hit och halsa pa mig! :D




Men jag tankte beskriva en vanlig dag har (ja, dagarna har har ocksa sina rutiner :)

4.00 - Det ar fortfarande kolsvart men jag har valdigt svart att sova langre har. Men jag vaknar utvilad!
    Jag smyger ut fran rummet och an ar ingen annan vaken, sa jag far en liten stund for mig sjalv. Det ar underbar luft sa dags pa dagen! Jag kan sta ute pa garden och bara andas! Bara njuta!

5.00 - Barnen borjar vakna och jag brukar smyga in pa ett av barnrummen och lagga mig en stund for att prata igang dom och starta dagen. Det ar jattemysigt att ligga dar och hora deras funderingar sa tidigt pa morgonen. Sen gar vi ut och tittar pa soluppgangen. Den ar oslagbar!

5.30 - Sysslorna borjar. Huset ska stadas, garden ska stadas, vatten ska hamtas och alla mojliga saker ska bli gjorda!      Beroende pa vad barnen har for uppgift blir de klara olika snabbt, men sen ar det tandborstning och bad som galler. Det ar basta stunden pa hela dagen! :)
Da satter vi oss pa marken allihopa och tandborstningen tar verkligen tid! For alla njuter! Det ar en jattebra start pa dagen, alla ar tillsammans, varmen har inte dundrat in an, vi sitter dar och bara har det bra! Sen ar det bad. Da hamtar alla varsin hink med vatten och sen tvalar dom in sig till dom knappt syns och ropar "white! white", vilket ar lika roligt varje gang :) Jag alskar att tvala in dom och sen halla det iskalla vattnet over dom medans dom tjuter av fortjusning :)

7.30 - Vi har skickat ivag barnen till skolan och da ater vi frukost och gor oss klara. Sen ar det dags for mig och Ronja att ga ivag till skolan vi ocksa.

8.00-14.00 - Tiden i skolan kan vara underbar och jattehemsk! :) Men det ar roligt att fa prova pa att undervisa! Och det marks att barnen gillar varat satt att gora det pa. Matematik och Engelska ar det som varvas.

14.30 - Alla kommer hem och det ar dags for lunch. Sen ar det disk, tvatt och stadning som galler. Innan middagen ska borja lagas. Allting varvas med lek och mys! Men jag alskar stunden nar vi lagar mat. Aven om mama ar den som gor det stora jobbet sa ar det sa roligt att fa hjalpa till! Att fa laga mat utomhus pa kol! Eller att fa tvatta allting for hand! Det ar verkligen harligt att fa prova pa. Ingenting jag ar van vid hemma :)

18.00 - Middag, disk, laxlasning och mys mys mys! De har timmarna ar heliga och da vi oftast inte har nagon elektrisitet ligger vi i en stor hog pa golvet och sjunger sanger och pratar,skrattar, myser. Det enda som lyser upp ar en liten lykta. Jag alskar det!

21.00 - Jag sover!

Jag alskar det har! Trots att vi aldrig har el, jag inte kommer fa duscha eller se mig sjalv i en spegel pa 4 mander, att det inte bara ar att springa ivag till affaren och handla - utan att det oftast maste planeras langt i forvag eller plockas pa farmen, vadsomhelst! Jag alskar det! Jag ar sa himla glad att jag far uppleva deras liv, att dom bjuder in en som dom gor! Jag ar sa fruktansvart tacksam!! Tack for att jag ar har!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Vad härligt det låter med några dagar vid havet! Du kan väl skvätta lite extra och tänka på mig som inte är på väg till havet! Det är ju familjen Ekström...mamma som har shoppat specialsnorklingscyklop med slipade glas...idag hade hon migrän så jag hoppas att hon gjort ifrån sig det nu och att de får ha det bra i Egypten! Själv ska jag jobba och snusa mina barn i nacken.(När inte jag tjatar på dem...Malin 4 bast som har svar på allt sa förr när jag bad henne städa rummet; -Tyvärr, älskling, jag har inte tid!! (Vad säger man då, man har svårt att hålla sig för skratt!)

Det låter verkligen som att du njuter i fulla drag av din tid i Afrika. Jag är så glad för din skull att du får uppleva detta! Tänk bara vilken kärlek ni för över till barnen. Sådant som gör att de har lättare att ge kärlek vidare, det är jag säker på!

Ni hjälper dem till en trygghet att bygga vidare på! Fortsätt med era mys-stunder! Det måste ni!Dessa små underbara vackra barn som behöver extra mycket kärlek och trygghet! Krama dom en extra gång från mig!

Nu hör jag att Mats har läst färdigt nattsagan för småmonstren, måste gå ner och pussa gonatt! Sköt om dig och var rädd om dig! Det lät så härligt när du berättade om din egen stund tidigt på morgonen!

Kramar från ett Älvdalen där de vackra bladen flyr alla björkar när höstvindarna tar i! Snart har vi snön här! Skönt tycker jag.

Kram

Annica

2008-10-13 @ 19:50:40
Postat av: Mamma

Hej älskling, mysigt att läsa igen. Själv håller jag på och panik packar samt pluggar med Jonas. Han och jag är så trötta att det vi kunde igår har vi glömt idag.Skriv mer nu då du är på tur vi kan ju läsa det även i Egypten.Jag har bokat hotell på Arlanda så vi åker imorgon eftermiddag istället för på natten....Pappa är förkyld, som vanligt då vi reser...Puss PussOm du tar med några barn har Solveig och Jonas nästan lovat att de får bo hos dem Puss

2008-10-13 @ 20:16:02
Postat av: Kalle

Aldrig trodde jag väl att min syster, frivilligt skulle gå upp klockan 4.00!

Jag är riktigt stolt över dig, inte bara över att du går upp klockan 4, utan över allt du gör där nere!.



All kärlek / kalle

2008-10-13 @ 20:28:04
Postat av: Purre

Låter som att ni har det kanon bra där nere, skönt att höra:) Tänker på dej gumman <3 Hoppas ni får det bra nere vid havet dem här dagarna nu :)Fortsätt att skriva,är lika förväntansfull varje gång jag kollar in på sidan.. Är så kul och läsa om vad ni gör där nere :) Ha det bra nu gumman, är så otroligt stolt över dej att du har vågat dej iväg på ett sånt äventyr:) / purre

2008-10-13 @ 21:58:38
Postat av: Emma

Allt låter så fantastiskt(förutom det hemska ..), avundas ditt mod Maja! Jag hoppas verkligen att du har det underbart där nere! Jag går in på din blogg varje dag för att se om någon uppdatering trillat in, det är så spännande att läsa :) Sköt om dig och njut i fulla drag av den tid som är kvar nu! Puss

2008-10-13 @ 23:19:47
URL: http://knasbubbla.blogg.se/
Postat av: Emma Heed

Hej Majsan! Det låter som du njuter i fulla drag där nere! Jag är så glad för din skull, tänk vilken erfarenhet du får med dig i bagaget nu! Det är så otroligt spännande att få följa din resa!! Fortsätt skriv!! :)

Här hemma börjar frostnätterna komma smygande och snart vankas vintern, härligt!! Ha det jättebra o ta hand om dig! Många kramar / Emma H

2008-10-14 @ 10:31:18
Postat av: Lena Norin

Så härligt att läsa om dina upplevelser. Klass 9A och 9B ska jobba med dina berättelser och göra ett litet internationellt arbete. På skolan kan vi inte gå in om ge kommentar, men de ska skriva ner kommentarer, så skriver jag in dwet hemma och skickar. Ni är så modiga och härliga. Så mycket den här terminen kommer att ge er. Ha det så gott

Lena Norin, Älvdalen

2008-10-14 @ 19:40:13
Postat av: Karin

Skickar en hälsning med den svenska fullmånen över den underbara sörmländska hösthimlen. Jag kollar om du skrivit något varje dag och jag blir jätteglad när man finner något nytt! Nu när mor och far din åker på semester har vi farmor/mormor här hos oss och det är jättemysigt. Jag hälsar till henne och försöker förklara hur du skriver i bloggen... Flickorna spelar innebandy och rider - tänk så olika våra vardagar ser ut och ändå så lika. Rutiner är rutiner och äter, städar och tvättar verkar det som att det är något mänskligt! Om jag bara kunde skulle jag komma med första bästa frakt. Kan man inte skicka något till er och barnen? Ha det bra tills du skriver nästa gång! Kramis Karin

2008-10-14 @ 19:53:39
Postat av: Maria S

Hej där kära vän! Det låter som du har fullt upp där nere oh det ska bli roligt att få höra allt när du är tillbaka i sverige. För varje gång jag läser något du skrivit får jag den här beundransvärda känslan inom mig! Ta hand om dig. Puss

2008-10-15 @ 19:52:18
URL: http://marialinneas.blogg.se/
Postat av: Mariah

Hej Maja!



Jag fick länken till din blogg av Karin och det är så otroligt intressant att läsa om dina afrikanska äventyr. Inte minst eftersom jag just nu läser en kurs i interkulturell kommunikation, det är ju din vardag fylld till brädden av! Jag funderar på att skriva en inlämningsuppgift om de kulturkrockar som du råkat ut för, hoppas att det är ok för dig?



Din beskrivning av din afrikanska morgon tar jag med mig till kommande, kallmörka västerbottniska morgnar...



Lycka till med det fortsatta arbetet!



hälsningar

blivande språkkonsulten mariah :)

2008-10-17 @ 13:34:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0