familjen

Medan min svenska familj ar och gottar sig i norra afrika den har veckan tankte jag ga in lite narmare pa min afrikanska familj!
(vissa namn skriver jag uttalet pa och inte stavningen, for den har jag ingen aning om :)

Adjei: Min pappa och en riktig stalfarbror! Men han ser ut som en liten indie och han pratar precis sa ocksa :)  Han ar valdigt annorlunda om man jamfor honom med andra man har. I byn dar vi bor ar det fortfarande ganska stor skillnad pa kvinnosysslor och mansysslor. Mannen har inte sarskild stor del i barnens uppvaxt och dom kanns over lag valdigt ointresserade av sina familjer..
Adjei hjalper till overallt! Han ar larare och har jobbat som det i Banko i 20 ar. Ar det nagon som behover honom sa staller han upp direkt! Det spelar ingen roll vad det galler: arenden, mat, pengar, radgivning, trost. Han ar dar!

Nar jag lag pa sjukhuset lamnade han inte min sida en sekund. Han gjorde att det inte kandes sa farligt att ligga pa ett sjukhus i ett helt frammande land. Han tog verkligen hand om mig! Han spolade min toalett nar jag var for svag for att gora det sjalv! :) (man maste sjalv ta en hink), han la ut pengar for mig nar jag inte hade rad, han servade mig med kex och festis, han laste tidningen for mig och bad for mig varje kvall!


Adjei ar valdigt troende och han ar aktiv i kyrkan har och haller ofta i gudstjansterna. En dag ville han fa alla barnhemsbarnen att fasta for att jag skulle bli av med min magsjuka :) haha.
Dock tar han valdigt hart pa kristendomen och gillar inte att den missbrukas. Dar har det skurit sig med hans aldsta son:

Kofi: han ar 25 ar och har flyttat hem till Banko igen efter att ha jobbat och studerat i Accra. Dar borjade han besoka puben och det ar nagot som Adjei inte accepterar.
Jag forstar att Kofi ar uttrakad i varan by. Han ser hemskt olycklig ut och har verkligen ingenting att gora. Nagot nytt jobb eller flytt verkar han inte ha pa gang. Sa har gar ut och dricker sig full istallet.
Visst, han ar 25 ar sa det ar saklart upp till honom. Men han har 5 yngre syskon och 15 foraldralosa barn som ser upp till honom. Och da han missbrukar det genom att gang pa gang komma hem dyngfull tycker jag inte att det ar OK! For det ar verkligen inte sa att han smyger in pa sitt rum om kvallarna nar han kommit hem fran krogen. Nej han kan komma hemkrypandes redlos klockan 11 pa formiddagen! Flera ganger i veckan ranglar han in vid 17.30 tiden da vi ater middag. Ni ska hora braken som bryter ut mellan honom och Adjei! Det ar fruktansvart hur dom skriker och brakar. Jag ar sa ledsen over att barnen maste hora det. Men jag tycker det ar sa respektlost av Kofi att bete sig som han gor. till 90% tror jag att det ar enbart for att provocera sin pappa. Vilket han lyckas med!
Adjei har t o m latit arrestera Kofi vid ett par tillfallen, da kommer polisen och plockar upp honom och han far spendera en natt i fangelset. (vilket verkligen inte ar nagot hemtrevligt litet rum).

Pa tal om fangelse hamnar ganska manga unga man i varan by dar.
Det ar namligen inte helt ovanligt att pojkar och flickor har sexuella kontakter har. Men det slutar inte dar. Kondomer ar verkligen ingenting det finns overflod av! Jag har nog faktiskt inte sett det saljas nagonstans an! Men summan av kardemumman blir ofta en gravid alldeles for ung tjej. Da ser flickans familj till att satta pojken i fangelse och dar far han sitta tills familjerna har gjort upp om hur dom ska losa problemet, hur pojkens familj ska ersatta flickans familj osv. Pojkens familj far lov att hamta ut honom men ofta later dom honom sitta dar for att lara honom en laxa.
Abort har ar olagligt sa det ar ocksa en anledning till att manga pojkar hamnar i fangelse har: Pojken har hjalpt en flicka han gjort gravid att gora en illegal abort och da satter hennes familj honom i fangelse.


Fostina: Ar min monstermama! Jag forstar inte hur hon orkar.. hon har 6 egna barn och 15 extrabarn! (fostina och adjei star registrerade som alla barnens foraldrar). Hon har alltid fullt upp och jag har nog aldrig sett henne stanga in sig pa sitt rum for lite egentid. For nagon san tid finns inte! Och det ar inget jobb hon kan ta semester fran, hon ar mamma at 21 ungar dygnet runt, varje dag, hela aret. Hon ar enastaende!
Men som hon sliter i koket!
Har ater man inte smorgas till frukost eller nagon lattare liten lunch. Nej har ar det lagad mat varje mal! Tank att laga det till 30 personer 3 ganger om dagen, varje dag i veckan! Och har gar det inte att fuska som hemma, har maste allt goras fran grunden. Plockas och malas! Inga genvagar.
Jag ar sa imponerad av denna kvinnan.. ofattbart hur hon orkar ha ett leende pa lapparna samtidigt som hon sliter i koket och 20 personer vill ha hennes uppmarksamhet sammtidigt.

Oberfi, Jaw och Ditchi: 16, 19 och 21 ar gamla. Alla gar i skolan och tva bor borta pa veckorna. Adjei ar hemskt nog valdigt tydlig om vad han tycker om sina barn. Han har rangordnat dom infor oss: Oberfi och Jaw ar bra och smarta! Kofi ar medelmatta och Ditchi ar langt under medel. Jattehemskt!
Men alla 3 gar iallafall i skola pa olika stallen och alla tre ar valdigt trevliga! Oberfi bor i Cape Coast och visade oss runt pa hans enorma college! Det var som en stor stad! Helt enormt: med bara studenter! Jattehaftigt att fa se!
Jaw ar liksom Adjei valdigt troende.

Margret: 14 ar och bor hemma. Jag har inte riktigt fatt nagot grepp om henne men det kanns inte som att hon kan prata om sina tonarsproblem hemma.. om dom nu skulle finnas! Det kanns egentligen inte som att nagon kan prata om nagot personligt i vart hus.. det kanns som att man mest ska halla sig lite pa sin kant.
Hon ar iallafall jattegullig men vi har inte pratat mycket med varandra. Hennes vanner har dock borjat bli gravida, men hon intygar att hon vill vanta med det, utbilda sig och komma bort fran Banko

Anja och Jolland: 7 och 2 ar. Anja ar den i huset som verkar mest radd for att skita ner sig.. jag har aldrig sett henne med en flack pa kladerna :) Hon haller sig lite utanfor barnen och observerar mer kanns det som. Hon ar sa vacker!
Jolland ar en liten skitunge! Han har lart sig att grina sig till allt han vill ha. Jag hoppas vi ska kunna fa lite fason pa honom innan vi aker harifran :)


Lite om familjen alltsa! :)


Kommentarer
Postat av: Karin

Underbart, en lång härlig text att läsa. Eftersom jag fortfarande sitter kvar på jobbet och borde åka hem tar jag med mig läsningen hem och ser så mycket fram mot den. Det låter som att du är lika glad åt våra kommentarer som åtminstone jag är över att finna en ny text från dig! Tittar varje dag och blir jublande glad som nu så snart jag ser att du varit där! Hör snart av mig igen! Kramis

2008-10-17 @ 17:27:05
Postat av: Lena, Roberts mamma

Det är så kul att läsa allt du skriver! Tänk vad du kommer att bära med dig i resten av ditt liv. De erfarenheter du får med dig. Man får sig en tankeställare hela tiden när man läser om hur ni lever. Vi tar allt så förgivet och allt ska gå fort och enkelt. Dina texter får mig att uppskatta saker som jag normalt inte tänker på. Du får skriva en bok när du kommer hem. Må så gott och ta tillvara på tiden, snart är du hemma. Robert har varit på älgjakt och fått skjuta sin första älg, en oxe, så han är så stolt så. Många kramar Lena

2008-10-18 @ 08:38:00
Postat av: Mammas Annica

Hej! Vad härligt det lät med några lyxiga dagar vid havet! Det är ni värda! Jag rapporterade till mamma och pappa i Egypten. De verkar ha det bra med snorkling och snygga italienare på salsakurs...:)

Idag är det vackert väder här men det var kallt i morse. -6 !

Varje dags äventyr kommer du att bära med dig för alltid, minnena kommer alltid att finnas där. Det gäller även barnens minnen av er.Njut av att få vara en del av deras uppväxt även om det "bara är några månader"! (Om du inte tar någon med dig hem...) Sköt om er, jag väntar på nästa inlägg och gärna några bilder! Det är så härligt att kunna följa er fast ni är så långt borta! KRAMAR

2008-10-18 @ 13:54:58
Postat av: linnea

Jag skrev nyss en timmes lång mail (ungefär) sen hängde sig mig dator, och jag är förbannad. gör ett nytt försök i morgon. Tänker på dig hela tiden! <3

2008-10-20 @ 22:27:37
Postat av: Karin

Hej, jag funderar över likheter och olikheter i behov av kompetenser. Har just genomgått en anställningsintervju och tvingats förbereda och presentera hur jag agerar, beter mig och handlar i olika yrkesrelaterade situationer. Fundera över vilka kompetenser som du använder i din vardag idag, hur du ser att du utvecklat dem jämfört med hur det såg ut innan du åkte. Du kommer att ha nytta av detta när du ska fundera på över studie- och yrkesval framöver. Och jag är nyfiken! Skickar också med en underbar höstsol, frisk luft och gula löv som alltmer ligger på marken. Krama barnen! /Karin

2008-10-22 @ 13:29:50
Postat av: Kalle

Tja!, Nu är vi hemma från Egypten iaf, jävligt varmt och god. Morsan har självklart snorklat hela dagarna, farsan har tjafsat med Italienare och jag och brorsan har legat vid poolen.

Allt i sin ordning alltså!.



Längtar efter dig! kram!

2008-10-23 @ 09:40:53
Postat av: Mamma

Hej Gumman !

Nu är vi hemma igen, har haft det jättebra men Mammas Afrika är ju något annat......

Hoppas på ett nytt inlägg idag eller hur. Hoppa över beskrivning på din svenska familj....

Älskar dej och längtar, är så lycklig att du gör detta...

2008-10-23 @ 10:18:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0