Me hoye!


Mina dagar har borjar alltsa komma till sitt slut. Det ar ganska lustigt for jag minns det som igar nar jag satt och skrev mitt forsta inlagg i Kumasi. Da hade jag gjort ungefar tva veckor har. Nu har jag tva veckor kvar.
Och sa blandade mina kanslor ar infor det! For samtidigt som jag verkligen langtar efter er dar hemma sa skrammer ni mig med jobbvarsel och lagkonjukturer. Jag vill inte komma hem och bara kasta bort all den energi som jag har bunkrat upp den har hosten. For jag ar fylld till bredden med energi! Dom har ungarna fyller och fyller och fyller mig varje dag.
Dom ar helt fantastiska och nar jag tanker pa att jag ska byta till mig en arbetslos vinter och lamna bort det har underbara livet med dessa fantastiska barn sa tanker jag VARFOR?? Men som sagt: jag langtar efter er.
Jag har en handikappad och enhant pojkvan dar hemma som jag saknar mer och mer for varje dag. Eller om jag ska vara helt arlig: jag saknade honom jattemycket i borjan, och jag saknar honom jattemycket nu eftersom det ar sa nara.
Men dar i mitten gick det alldeles jattebra. Da var det ungefar som nar man har gatt hungrig for lange: Man ar sa hungrig att det gar over och istallet kanner man sig mer acklad. Sa kande jag. Saknad-bagaren rann over och det blev lite for mycket. Sa det gick over. Hemskt nog :) Men nu saknar jag alltsa honom valdigt mycket igen. Och att han ar skadat och har husarrest och alltsa har det ganska enformigt och ensamt dar hemma nu gor inte saken battre. Det ska bli skont att komma hem och fa traffa honom igen. Han ar alltsa pa min +lista for hemresan.

Dar finns ocksa mamma och pappa. Det ar konstigt men det kanns nastan som att vi kommit narmare varandra nu flera hundra mil bort.
Det borjade nog nar jag flyttade till Norge och borjade kunna sta pa mina egna ben. Forst da borjade jag forsta att dom inte bara ar mamma och pappa utan faktiskt tva riktiga manniskor... det ar en hemskt konstig kansla nar man kommer till den insikten! :)
Nar jag sen bytte Gardermoen i Norge mot Banko i Ghana borjade vi spela pa en helt annan niva. Da visade det sig att de har tva manniskorna var fyllda med en massa kanslor som jag inte alls sett tidigare. Da blev dom bara annu mer verkliga och jag inser nu att dom ar precis som jag. Fast mycket battre :) Jag har insett att jag ar en avkomma av tva helt fantastiska manniskor och det ar helt galet hur mycket energi dom har lagt ner pa mig den har hosten. Jag tror att for deras skull kommer min hemkomst bli rena semestern - dom kan namligen slappna av efter 4 manader pa helspann.
For efter vad jag har forstatt sa ar det inte sa himla kul att ha sin dotter i en liten afrikansk by dar ingen av dom har nagon som helst kontroll over vad som hander.
Men jag tror anda att den har hosten har satt lite kanslor i mig ocksa, jag tror att dom borjar forsta att jag ar lite manniska jag ocksa. Hur hemskt det nu an maste kannas att stoppa kanslor i sin egen dotter :)

Det ska bli valdigt skont att fa komma hem. Jag langtar efter att fa se era ansikten och fa beratta allt pa riktigt. Att bolla med inlagg och kommentarer har gett mig valdigt mycket har, jag ar jatteglad for att ni som kommenterar tar er den tiden! Det starker mig massor och jag blir lika rord och glad varje gang! Men nu langtar jag efter att fa visa er alla mina bilder och beratta alla mina historier!! Jag har sa himla mycket inombords som bara vill ut ut ut!! Mina vanner, mina nara mina kara. Ni kommer fa ta ledigt for jag vill visa er allt! Ni kommer inte komma undan jag ar ledsen! ;)


Men sa samtidigt kanns det alltsa sorgligt att resa harifran. Jag kan sitta och titta pa mina ungar och fa tarar i ogonen av bara tanken pa att det snart ar dags att vinka hejda. Jag kommer nog mest av allt att sakna vara mornar! Dom ar helt underbara! Att sitta dar pa garden med tandborstar och badhinkar samtidigt som solen gar upp, och man bara blickar ut over varldens finaste landskap. For det ar helt sjukt hur vackert det ar har!! Jag blir fortfarande alldeles mallos nar jag tittar ut over bergen och skogarna. Och den rostroda alldeles ojamna grusvagen som snirklar sig rakt igenom alltihop. Det ar udnerbart. Mina barn ar underbara!!! Mina vackra fantastiska barn!! Hade jag kunnat hade jag tagit hem dom hem allihop. Det dar barnhemmet hade legat precis lika bra pa dalgatan som i banko! Om inte annu battre!! ;)

Jag har till och med kommit till den punkten att jag kanner att jag kommer att sakna skolan. Den plats som drivit mig sa till vansinne! Men nu borjar jag trivas och jag har valdigt roligt ihop med de andra lararna (trots kulturkrockarna) och jag har till och med fatt bra kontakt med varan nagot tillknappta rektor. Jag har insett att han ar ratt lik alvdalsskolans rektor :) han bor ocksa vagg i vagg med skolan och haller ett vakande oga over allting. Springer dit mitt i natterna och jagar bovar. precis som papi :)


Jag vet att man inte far favoritisera barn. Men det finns en flicka som far mitt hjarta att klappa nagra extra slag varenda gang jag tittar pa henne. Hon ar troligtvis det finaste Gud har skapat. Hon ar tre fyller fyra ar men hon ar en riktig donna! Hon har alltid svar pa tal och hon har ett humor som heter duga! Hon hjalper till overallt. Nar jag sitter med min tvatt kommer hon och gor mina trosor och strumpor. Hon hjalper till med hem och matlagning och hamtar vatten lika manga vandor som dom stora. Hemskt nog sa ser man henne ibland som storre an vad hon ar, just for att hon hjalper till overallt. Vilken svensk trearing skulle tvatta klader, sopa golv och laga mat???
Hon heter Ellisabeth och jag hatar att jag bara ar 20. (21 om tva mander helt fruktansvart!!) Tio ar till pa nacken och jag hade tagit med henne hem utan att blinka. Hon ar min parla. Hon ar varld all lycka man kan fa i livet!
Hon ar underbar. Min lilla Ellie.
Forsokte fa kort pa henne i morse, vill visa pappa. Ska se om jag far till det nu! :)

Dags att aka hem till barnen igen! Dagarna borjar som sagt forsvinna!
Saknar er alla!
Puss och kram fran Ghana!

ME HOYE! Idag ar jag stark!

Kommentarer
Postat av: Christoffer

2008-11-28 @ 18:35:08
Postat av: Christoffer

Älskling blir så glad av att läsa dina inlägg eftersom du verkar ha det så bra och du verkar vara glad. Älskar dig min kvinna! Å DU SKA VETA HUR STOLT JAG ÄR!

2008-11-28 @ 18:38:02
URL: http://noddes.blogg.se/
Postat av: Annica

Idag har det åkt fram lite ljusstakar i fönstren och julgardiner i köket....vi bakade faktiskt lussebullar häromdagen och snart ska vi baka pepparkakor. Jag gillar julen och det är härligt att se hur det lyser i ögonen på barnen! Eller om det är längtan efter ÄNNU FLER LEKSAKER som visar sig!! Det är nog en salig blandning av allt möjligt troligtvis!

Det är sant det du skriver om dina föräldrar! De är super! OCH STOLTA!! OCH OROLIGA!! Det känns inte helt tryggt när vi vet att du och Ronja fladdrar fram och tillbaka med åtskilliga årslöner på fickan!

Ni är fantastiska och faktiskt så skulle vi vara flera som skulle kunna ta hand om dina barn här hemma!!

Be careful out there!!

Kram från mammas Annica

2008-11-28 @ 19:15:38
Postat av: Sara

Jag tar gärna ledigt flera dagar från jobbet, bara för att få träffa dig, titta på dig, lyssna på dig! Jag kan inte förstå att du har varit borta hela hösten och jag längtar så efter att få höra allt du varit med om! Det får bli en flera-timmars-promenad längs älven här hemma i vinterbynn :)

2008-11-28 @ 20:00:25
URL: http://sarajo.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag vill så gärna få lyssna på allt du har att berätta och jag vill se bilderna på allt du fått se och uppleva under dina månader i afrika! Jag är så himla nyfiken! Och jag saknar dig! :) Du är grym som gjort det här!

2008-11-28 @ 20:25:22
URL: http://knasbubbla.blogg.se/
Postat av: Saras mamma

Nu har jag suttit här och läst massor i din blogg... Helt fantastiskt vad du fått uppleva! Och bilderna..! Det måste vara en skön känsla, att känna att man uträttat något verkligt viktigt, hjälpt någon som verkligen är i behov av hjälp. Mycket tänkvärda saker i din blogg. Toapapperet t.ex :) Funderar på att införa det här hemma där det svämmar över av gamla dagstidningar!! Förstår din känsla inför att "åka ifrån" alla barnen där också, usch va jobbigt!! Men du kanske åker tillbaka någon gång... varför inte ta Sara med dig, hon borde komma iväg härifrån ett tag och vi Johansen´s verkar ha någon slags inbyggd spärr inför att hoppa på det som vi inte känner till utan och innan ;) Önskar dig till sist en bra resa hem och ser fram emot när Sara berättar om vad du varit med om..! /Saras mamma-Lena

2008-11-29 @ 20:16:53
Postat av: Mamma

Räknar dagarna tills du kommer hem. Är jättelycklig och stolt att du gjorde det här och genomför det så bra.

Har tänkt mycket på det senaste du skrivit och vill egentligen skriva ett svar långt som en bok till dig..... Har bara kommit till kladden just nu.....

Tror att vi, både pappa och jag befinner oss i ett lyckrus över att du kan "flyga" alldeles på egen hand. Att ha små barn är en helt annan sak än att ha "vuxna" barn.Det man funderar mycket på är hur det kommer att bli då de flyger själva....Man vill så gärna behålla dem . Nu känner jag att du har luft under vingarna och att du kommer att finnas med oss. Puss jag älskar dej !!!

2008-12-01 @ 09:40:41
Postat av: annika

Hej vännen.Vad vi ser fram emot din hemkomst.Vi har haft det lite tungt,men efter regn kommer solsken.

Puss o Kram Annika o Thomas

2008-12-02 @ 18:59:19
Postat av: Solveig

Välkommen hem Maja det ska bli så kul att få se och höra dina berättelser på "riktigt".Vi får nog köpa en storpack med pappersnäsdukar ...

Du har fått uppleva så mycket och lärt dig så mycket, det kommer nog att spegla resten av ditt liv.Nu kommer du snart hem till oss det ska bli så härligt att se dig igen Tusen kramar Solan

2008-12-02 @ 21:04:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0