sjukforsakring


Under helgen promenerade jag och Ronja runt i Banko tillsammans med Adjei och en man som har hand om alla som registrerat sig for sjukforsakring. Vi halsade pa hos familjer som inte registrerat sig och vilken upplevelse det var! Aven om det var jobbigt nar jag tankte pa av vilken anledningen vi var dar sa var det sa harligt att fa traffa sa mycket underbara ungar och deras mammor! Jag var helt utmattad av alla nya kanslor och intryck nar jag kom hem pa kvallen! Men en dag som i sondags gor det vart allt slit att vara har!

Imorse akte jag och Ronja in till Effidusasi for att registrera de tva sma tvillingarna och deras bror, det kandes akut och det var skont att fa det gjort. Men det verkar som att det tar hela 3 mander innan de blir forsakrade eftersom de nya korten tar tid att ordna.. Det kanns jattedumt och det gick inte att fa nagot provesoriskt kort for dom. Men nu har vi iallafall fatt det gjort. Dock har de hojt priset pa sjukforsakringen da den numera ar nationell. Man har alltsa ratt till sjukvard i hela Ghana och nu kostar kortet 4 cedi per barn istallet for 2 cedi. Jag tycker det borde finnas en valmojlighet: nationellt eller distrikt. For de har familjerna har anda ingen mojlighet att flytta pa sig. Och att betala 4 cedi per barn om man har 10 ungar blir mycket pengar, plus mammans del. (jag vet inte om den ocksa okat, jag ska kolla upp det).

Men det var valdigt skont att halsa pa familjer och kanna att vi fatt lite rullning pa det har. Jag tankte lagga upp lite bilder pa nagra av de vi halsade pa:































Kommentarer
Postat av: Lena, Roberts mamma

Du är en underbar människa Maja! Vad du gör mycket för alla dessa människor. Jag har kopierat din adress och skickat vidare till en massa människor i min adressbok. Jag har bett dem läsa vad du gör och att de sänder en slant och jag hoppas att de har lust att hjälpa, det har i allafall jag. Kram på dig!

2008-11-04 @ 18:48:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0