halvvags


Nu har jag gjort mer an halva tiden har i Ghana. 1,5 manader kvar sen ar jag tillbaka i Sverige. Sverige som snurrat till och blivit vintervitt! Jag blev sa avundsjuk nar jag fick hora att ni fatt den forsta snon! Det ar en av de basta kanslorna jag vet! Nar man gatt och lagt sig till en bar grasmatta for att sen vakna upp och allt ar vitt och snon faller ner! Det ar sa vackert!
Har kanns vintern valdigt langt borta da sommarvarmen dundrat in nu. Det har varit varmt forut men nu ar varmen nastan bedovande! Redan nar jag gar ivag till skolan pa morgonen ar det over 40grader varmt. Jag forstar inte hur ungarna orkar halla igang som de gor i den har hettan. Men for dom ar det val smapotatis! Jag har t.o.m fatt lov att kla av flera barn i skolan deras tjocktrojor, riktiga ylletrojor! Jag forstar inte :)

Annars har storre delen av mina tankar befunnit sig hemma i Sverige den har veckan. Jag har inte kunnat tanka pa sa mycket mer an Christoffer. I torsdags forra veckan skadade han sig i en maskin pa jobbet och sedan dess har han legat pa akademiska i uppsala. Fyra avskurna fingrar pa hogerhanden.. men efter att ha opererats forst i 11timmar och sen ytterligare en gang ser det nu bra ut och nu hoppas vi bara att handen ska ga att anvanda.. Mina barn ber for honom och jag har pratat med honom nastan varje kvall. Vips ar afrika alldeles for langt bort! Ar ju nu jag hade velat vara hemma och sitta hos honom pa sjukhuset. Men han har haft sin familj hos sig och han ar positiv och sa duktig.
Min lilla skrutt.

Jag spaltar upp lite av det som ror sig i mitt huvud just nu:

dodsfall: Jag vet inte ens vad jag ska saga langre. Men den har veckan dog en flicka i arskurs 2. Nu har det dott ett barn i byn nastan varje vecka och av EXAKT samma anledning!!
Jag kan inte skriva mer om det nu for jag kanner mig bara alldeles matt! Det maste ske en forandring har!!

floden: Sist skrev jag om floden i byn som vi inte ror pa tisdagar pa grund utav flodens andar. Man far inte ta vatten dar men man far heller inte arbeta vid floden da. Just nu haller dom pa att fixa med vagen, dom gor nagon slags bro over floden. Och alla vet att pa tisdagar jobbar man inte dar. Men det gjorde dom forra tisdagen. Och ve och fasa! Deras traktor korde fast och sjonk ner i gyttjan.
Och den "slapptes" inte upp foren byn pa torsdagen hade tagit dit en stackars liten get som dom offrade efter att ha latit den sta fastbunden i solen i flera timmar. Men efter att dom offrat kom alltsa traktorn los.. Och nu kommer det dar leva vidare i minst hundra ar till! :)

barnvisor och sagor: Det ar ganska intressant att se hur bocker, sanger och sagor for barn har skiljer sig fran de hemma. Nar jag jobbar i biblioteket hela dagarna hinnar jag bladdra i en hel del av barnbockerna och de bocker som vi har klassuppsattningar av och som vi hoglaser ur gar ungefar sa har: "..Every morning I wake up erly. I wake up at five o'clock. First i sweep my parents room, then I fetch water for my family and then I clean the house.. then I go to school.." Och det ar precis det alla barnen gor innan de gar till skolan, dom gor monsterjobb innan dom ens gatt till skolan - stadar, tvattar, hamtar vatten. For att sen jobba annu haradare efter skolan.
Skulle jag skriva en saga om min egen barndom: "Jag blir vackt klockan sju, da satter jag mig framfor barnprogrammen och ater min iordninggjorda frukost innan jag sen klar pa mig kladerna mamma lagt fram och gar over vagen till skolan.." Hmm.
Barnen har manga sanger som dom sjunger garna och ofta. En av dom tycker jag ar makaber: "... mommy, mommy I am sick! Call the doctor before I die..." osv. Sana sanger ska inte barn ens kunna!

Barnvisor som "huvud, axlar, kna och ta" sjunger dom ocksa har. Men dar har dom lyckats klamma in att "alla kroppsdelar tillhor gud!" och overhuvudtaget handlar nastan alla sanger och sagor om gud pa nagot vis. Det kretsar valdigt mycket kring honom. I studiematerialet for barnen vi har i biblioteket om hiv/aids star det att det ena riktiga botemedlet mot aids ar att be till Gud.
Mycket handlar om doden och sjukdomar. Sant som svenska barn inte ens vet finns. Sant far man lara sig redan pa dagis har.

____


TACK! For era kommentarer om sjukforsakringen! Jag onskar att jag hade borjat tanka pa det har tidigare for nu borjar tiden rinna ivag och jag kanner mig stressad. Men battre sent an aldrig och det finns verkligen sa mycket som behover goras har.
Jag och Ronja ska halsa pa nagra familjer under den har helgen och det ar en familj som vi har bestamt oss for att hjalpa lite extra. Jag skrev om dom i borjan: den forstandshandikappade mamman med de nyfodda tvilligarna och de alldeles for manga barnen, pappan som ar for svag for att jobba.
Dom ar en av alla de familjer som behover hjalp och jag traffade tvillingflickorna i torsdags: dom var pyttesma och sjuka i malaria. Utan forsakring men vi betalade for deras medicin sa malarian kommer att bli bra. Men dom far ingen mat och vaxer inte alls sa det ska vi hjalpa till med.
Ni gav mig nya tankar med hur man skulle kunna lagga upp det har med pengarna om vi lyckas skramla ihop nagra. Jag ska samrada med mina kloka foraldrar och forsoka fa ihop nagot. For det vore underbart om vi kunde hjalpas at att gora lite nytta och skillnad har. Jag blir starkt av era fina ord varje gang jag kommer hit men kanns fint om jag kommer kunna ge lite av eran karlek till de har barnfamiljerna ocksa. Ni ar fantastiska!


Kommentarer
Postat av: Annica

Hej på dig långt borta! Här är det gnistrande vackert med någon minusgrad och snö som ligger kvar lite här och var. Barnen är ute och leker och jag ska snart börja på med middag. I dag blir det oxfile m potgratäng god sås och lite vin....vad står på er meny? Jag blir så berörd av dina dagboksinlägg och vill verkligen vara med och hjälpa till på något sätt! Det måste vara oerhört jobbigt och på många sätt obegripligt med dessa dödsfall bland barnen. Kära nån vilka människoöden.

All all kraft till er! Jag tittar ut på solen och inser att det är samma sol som lyser över oss alla oavsett om det är över dig i Afrika eller här ute just nu på Marcus och Malin i sina vinterkläder och rosig kinder byggandes en koja. Varma kramar från mig!

2008-11-01 @ 15:05:43
Postat av: Karin

Det är lätt att överväldigas över allt som skulle kunna göras men inte görs. Världen är tyvärr full av ogjorda välgärningar, värdera det ni gör högt - även om det känns otillräckligt. Även om det inte hjälper just din omgivning så vill jag berätta att vår familja har ett fadderbarn som vi bidrar till, för ett bättre liv. Det är ett bra tips för alla som läser detta - skaffa ett fadderbarn. Eller via en hjälporganisation, köp ett myggnät i julklapp till någon som redan har allt - myggnätet landar hos någon som behöver det! Skillnad för den enskilde kan alla göra. Krama varandra!

2008-11-03 @ 15:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0