en vardag


I morse lag jag i sangen och funderade pa mitt liv just nu. Jag kande att egentligen ar det ingen skillnad pa mitt liv har och nu, mot vad det var hemma. Men sen borjade jag fundera vidare och sa dok det upp sma vardagsgrejer som for mig nu ar helt normalt och alldeles vanligt, men som faktiskt ar ganska langt ifran det jag upplevde hemma:

Nagra exempel:

- I borjan har sa saknade jag toalettpapper. Jag nastan fantiserade om lambi-papper for nagonstans langt inne hade jag ett minne av att det var mjukare an tidningspapper. Men sen en tid tillbaka har jag saknat tidningspapper. Varat tidningspapper har namligen varit slut lange och det har bytts ut mot skrivpapper, redan fullklottrat skrivpapper. Sant papper ar valdigt blankt, nastan glatt. Men nar det tillslut gick sa langt att jag fick riva sonder mitt manadsmagasin cosmopolitan, ja da langtade jag verkligen tillbaka till gammalt hederligt tidningspapper. For jag lovar: tidningspapper ar ohyggligt underskattat!

- Jag har absolut ingen koll pa vad som hander i omvarlden. Tv, radio, tidningar (forsoker dock tyda toalett-tidningen ibland), har jag inte sett roken av pa snart fyra manader. Jag far sma uppdateringar hemmifran om finanskriser och jobbvarsel. Jag har forstatt att Obama blev president i u.s (har i ghana blev dom galna av lycka!), jag vet att island gar att kopa (??) och att ja.. jag vet ju ratt mycket anda! :) Men att jag varit utan tv eller nagot av de andra har jag faktiskt inte ens funderat over. Det har inte varit en enda gang da jag kant "Ah, det hade varit skont att lagga sig framfor tv;n", den tiden finns liksom inte har. Det ar ganska underbart faktiskt!

- Rinnande vatten har jag nastan glomt bort att man kan ha. Jag trodde att det skulle kannas lite knepigt i borjan men att hamta vatten fran pumpen eller floden ar nagot man bara gor, det ar inraknat i det dagliga livet. Ska man ta sitt bad, ga pa toaletten, laga mat, diska, tvatta handerna, ja da far man se till att man har hamtat vatten forst. Det ar en promenad men krangligare an sa ar det inte. Och oftast finns det vatten i floden :)

- Hemma hor jag till den kategorin som speglar mig i alla skyltfonster jag kan hitta. Nu har jag inte sett mig sjalv i en spegel pa hela hosten. Vill man veta hur nagot ser ut sa ar det kameran som far ordna det. Men det ar inte ofta den anstrangningen gors. Men det ar skont, jag gillar det! Jag har fullt sja med att titta pa mina ungar att jag sjalv kanns ratt ointressant. Men jag tror att jag kommer fa en chock nar jag kommer hem, centimetrar har smugit sig pa. Men eftersom ingen spegel eller tajta klader kan visa mig det sa haller sig ocksa den angesten borta. Den sparar vi tills vi kommer hem :) Rund och go till jul, battre blir det val inte!

- Att se vita manniskor har blivit lika spannande som att se en varldskandis. I Banko finns absolut ingen. Och jag kan rakna tillfallena da jag fatt syn pa en vit pa en hand, det ar sakert inte mer an tre ganger. Och da blir man "Ronja, titta ronja titta! En obruni!! En obruni!" Och sa pekar man och viskar och sen latsas jag garna att jag inte alls tycker att det ar sa haftigt som jag faktiskt gor. Nar man inte ens far se ett vitt ansikte i sin egen spegelbild glommer man nastan bort att det finns en san hudfarg. Nu tycker jag forvisso att deras bruna hy ar hemskt mycket vackrare an varan vita, men det stor inte spanningen da en vit manniska dyker upp!

- Jag har inte sett skymten av en gronsak sen i sommras! Eller dom finns, overallt! Det ar val nastan det som ar det varsta. Att jag ser frascha gronsaker overallt men jag vet att jag inte far rora dom. Gronsaker skoljs i vatten och det vattnet ar oftast inte sa bra. Iallafall sa jobbar det inte sa bra ihop med var bakterieflora i magen :) Sa farska gronsaker ar bara bye bye! Det ar hemskt nar gronsaker nog ar det godaste som finns (nast efter veckans overraskning).

- Jag har heller inte druckit ur ett glas eller atit med kniv och gaffel. Vi fick be om att fa en sked i borjan for att slippa ata allt med handerna. Men vi ar de enda som ater med sked, resten av huset ater i stort sett allt med handerna. Till och med soppa! (fraga inte mig hur det gar till). Men da jag ar lite radd for bakterier sa kandes det bra att fa en sked. Men kniv och gaffel har jag inte sett till. Ur ett glas har jag heller inte druckit. Jag dricker ur plastpase. Och det kanns inte ens underligt langre :)

- Jag har vant mig vid att nastan aldrig ha el. Man blir mer forvanad nar det gar att ladda batteriet i telefonen an nar det inte gor det. Men det ar nog ocksa det enda jag kanner att jag vill ha el till. Allting annat funkar helt utmarkt har utan. Men kvallarna har blir morka! Solen ar borta innan kl 18 och da blir det verkligen morkt. Kolsvart! Bade min och ronjas ficklampa ar pajj sa man far verkligen famla sig fram. Men det har val sin charm det ocksa :)

- Pa mornarna ar det sa skont att bara kunna vakna upp och dra pa sig en topp och ett par shorts. (Jag behover inte krangla med langkalsonger och vinterjacka fast det ar november ;) Men pa kvallarna ar det desto mera jobb. Nar det  borjar skymma ar det full mundering och flera kilo myggmedel som galler. Helst gar jag inte ens ut efter det att det borjat morkna, men det ar disk som ska goras och da ar det verkligen fullt pakladd som galler. Myggorna ar ingenting jag vill slappa inpa mig. Jag kan inte pasta att jag ar snygg kvallstid: byxor instoppade i strumpr, skjortor uppknappta till sista knappen med krage uppvikt och en prickig hatt pa det. Och sa myggmedlet. Det badar jag i. Men malaria ar nagot jag gett mig katten pa att undvika. En kur malariamedicin racker alldeles utmarkt for att man inte ska vilja gora det igen!

- Jag har upptackt att jag verkligen gillar att sova i sovpase! Inte nog med att den ar galet lattvattad (vilket jag satter stort pris pa nu :) sa ar det ocksa valdigt mysigt! Man ar alldeles omsvept och man behover inte vara radd for att tappa bort kudden under natten for den sitter fast dar den sitter. Jag tror jag ska forsoka infora det hemma. Jattepraktiskt! Min pase ar i silke ocksa och det ar sa skont sa!
Jag har ett myggnat over sangen och det gor tyvarr att det blir valdigt varmt under det. Helst nar vi ar tva som delar sang. Maskorna ar sa sma att luften inte kan cirkulera. Men det ar ocksa det enda negativa for jag gillar verkligen att sova under natet. Det ar precis som att sova i en liten kojja, det ar valdigt ombonat och mysigt! Alla i min narhet vet att jag har en valdig forkarlek for kojjor, sa natet hanger nog ocksa med hem! :)

- Jag tankte saga att jag renar min hy har, att jag later den vila fran alla kemikalier jag utsater den for hemma. For smink, harprodukter, hela faderullan, ar ingenting jag ens tagit med mig. Jag packade ner en mascara och igar nar vi var pa skoldans tankte jag att jag skulle dutta pa lite men arligt talat har jag glomt bort hur man gor! Hur somhelst blev det inte snyggt. Sa jag tankte att min hy har det riktigt lyxigt nu. Men sen kom jag pa att den har det nog varre an nagonsin. Dels svettas jag fruktansvart mycket sa mina porer ar konstant oppnade och allt damm (jag ar aven konstant smutsig) och all solkram som jag anvander sa tapper det nog igen riktigt duktigt. Men jag tror inte det ar det varsta. Den storsta boven ar spriten jag haller i min badhink! Det luktar sa starkt att man ryggar tillbaka direkt jag oppnar pasen jag har flaskan instangd i. Det riktigt stinker och ogonen taras! Men det ar ingenting att gora nagot at: spriten ska ner i badvattnet. Det ar namligen ett maste for att fa dod pa alla parasiter som gottar sig dar inne. Sa jag ger min kropp en spritchock varje morgon och kvall. Men det far det vara vart efter alla skrackhistorier jag hort om vattenparasiterna!

- Jag har heller inte sett en husnyckel har. Det kanns inte sa himla inbrottssakert men vi satter bara en pinne pa insidan av ytterdorren som 'las'. Jag tankte inte sa mycket pa det forut men efter braket utanfor huset for nagra veckor sen tankte jag verkligen pa hur fruktansvart latt det ar att bara klampa in hos oss mitt i natten. Hua!

- Innan jag reste hit bunkrade jag upp med huvudvarkstabletter i mangder! Hemma har det hort till det dagliga att ata en eller tva ipren. Jag trodde det skulle bli annu varrre med varmen och allt har nere. Men jag har inte haft huvudvark sen jag satte min fot pa afrikansk mark! Eller okej nu ljog jag, jag har haft huvudvark tva dagar i rad den har veckan. Men bortsett fran det har jag varit helt forskonad! Det ar helt underbart och jag kanner mig sa latt! :)
Min storebror skrattade at mitt massiva reseapotek innan jag akte. Och nu tar jag det med hem igen.
Han hanade mig ocksa gallande alla bindor och tamponger jag packade ner "har du tankt att ha mens i fyra mander eller?". Och i borjan verkade det som att jag skulle ha det. Den forsta manaden hade jag mens 4 ganger med ungefar en dags mellanrum. En annan tjej jag pratade med kom hit samtidigt som mig, hon  hade mens nar vi kom och hon har det fortfarande, 3 mander senare! Men for mig gav det sig. Och kanske gjorde jag av med allt den dar forsta manden ;) For sen dess har mensen varat 1,5 dagar varje gang. Den rutinen hoppas jag verkligen min kropp tar med sig hem till sverige!

- Nar vi anda ar inne pa sana har amnen tankte jag fora toalettbesok pa tal! For att prata om det har verkligen blivit en vardag. Det ar nog det jag och ronja diskuterar mest, och som min familj vet ar det ett av mina favoritamnen ;). Men att besoka toaletten ar nagot vi har fatt vanja oss vid har. Nu efter att ha varit ute och rest lite, och varit borta fran huset (och mamis mat) har vi upptackt att de frekventa toalettbesoken bara infinner sig nar vi ar hemma i huset. Pa resande fot ar vi friska. Men hennes mat ar sa galet god att det ar vart det. Forst tankte vi att vi skulle be henne plocka bort ett par olika saker for att se om det blev battre, men vi har valt att gilla laget. Det ar anda bara en manad kvar. Och att springa pa toaletten 2-4-(ibland 15) ganger om dagen far det vara vart! Jag ar val inte den som ar den! ;)


Lite vardag! :)


Kommentarer
Postat av: Sara

Det är så härligt att läsa om allt du upplever!

2008-11-16 @ 14:45:36
URL: http://sarajo.blogg.se/
Postat av: Mamma

Hej älskling längtar så mycket efter dej.....finns inga ord....

2008-11-16 @ 16:09:43
Postat av: Emma

Jag blir stum Maja! Jag blir så fascinerad av alla dina upplevelser!

2008-11-16 @ 16:30:04
URL: http://knasbubbla.blogg.se/
Postat av: Annika

Tänk att det bara 1mån.kvar.Tiden går fort.Idag är det lite snö och några gr kallt. Fy vad du ska frysa när du kommer hem. Vi längtar efter dig.Puss o kram Annika o Thomas

2008-11-16 @ 17:11:53
Postat av: Solveig A

Hej Maja det är så roligt att läsa om dina upplevelser.Jag skrattar och gråter om vartannat.Du har upplevt så mycket och fått ett annat perspektiv på livet det är nog nyttigt skulle alla behöva, funderar på att sätta Linnea i karantän i Afrika några månader det skulle hon behöva. Tror du hon skulle fixa det tveksamt? Vi längtar efter dig nu står det inte på förrän du är hemma hos oss igen.Tusen kramar Solan

2008-11-17 @ 15:40:09
Postat av: Karin

Tänk så härligt det är att på perspektiv på saker och ting. Jag gillar ju att ge dig bilder här hemifrån Sverige, jag vet att det är när du är där som du har stort bruk av dem. När du är hemma är du ju hemma... Fast även om vi är i samma land, stad, kanske samma hus så är ju bilderna av saker och ting så olika. Kanske vi kan fortsätta att vara så duktiga på att reflektera även när du kommit hem?! Till bilderna; Dasset vid Lyckorna när alla kusiner osv är där - luktar inte topp men innehåller toapapper. Alla kojor i skogen runt samma hus, som byggts av din morbror, av alla olika åldrar av dina kusiner. Sitta i en roddbåt, bada för mycket i Högesjövattnet så lillebror måste tvättas med tvål. Panik över att inte hinna sminka sig för att handla på Vivo i Mellerud... Pappans och pojkvännens beklagelser över dotters/flickvännens förmåga till packning (typ ha allt med sig...)TV soffan, med tillhörande täcken, madrass etc som är familjen Ekströms signum. Allt är underbart och självklart i sina sammanhang. Tänk på dem nu när du är i Afrika, känn efter, sug på dem, analysera och bevara. Allt som du upplever kommer du att ha med dig, men att ladda sitt känslominne tycker iallafall jag är bland det mest värdefulla man kan göra. En gång när jag var i Kairo på jobb, skulle jag föredra inför en hel konferenslokal med män (kanske några kvinnor) från arabvärlden och Afrika. Jag var skitnervis. Under djupa andetag skrev jag en lapp: "Tänk på den här stunden när du gjort ditt superbra framförande". Sedan gjorde jag vad jag skulle, höll på att svimma men gjorde det bra. Den lappen har jag fortfarande kvar, och känslan jag hade när jag skrev den ger mig fortfarande styrka när jag behöver överträffa mina bekvämzoner! Du har definitivt utvidgat dina. Hare kul! 1000 kramar från Karin, numera 40!

2008-11-17 @ 16:15:25
Postat av: Lena Barke

Hej Maja!

Jag har äntligen läst din blogg och är rörd till tårar över ditt engagemang och mod!

Lena Barke

2008-11-17 @ 16:28:55
Postat av: Annica Westling

Hej Maja!

Fantastiska unga människa som är så modig och duktig i det du gör! Det är väldigt nyttigt att läsa dina rader! Tänk vad oerhört mycket vi tar för givet att vi måste ha. Har idag suttit med Ikea inköpslista,det är så mycket vi bara mååååste ha!!

Och det skrivs önskelistor inför julen, eller rättare sagt;Marcus kom skrev ett brev till tomten: " Ja skikar me en tining jag har krysat för mina önskemål..." 6-åringens stavning och sedan en leksakskatalog som jag tror var kryssad på varje sida...Malin har också gjort en egen önskelista trots att hon bara är 4 år. Den måste jag spara.

Det står tex "1n flufi hund". Alltså en fluffig hund och så "mykä hästar"..å barbis..å sminkdåka

Det är så vi lever här.

Det låter härligt med mamas mat trots toalettbestyren, men du har inte berättat vad ni äter! Vad var det hon lagade till på bilden?

Här hemma är det Larz-Kristerz feber och då menar jag verkligen att hela Älvdalen röstar och stöttar grabbarna i Dansbandskampen. T.o.m. din mamma kom till jobbet förra måndagen och satt och smög vid datorn, såg nästan lite ertappad ut. Jag frågade vad gör du? .....Jag håller på att boka biljett till Strängnäs!!!???....hon som helst gillar att vara hemma och inte ens vill följa mig på bio...De hade hur kul som helst mor, far och bröder! Jag ville också följa men satt hemma vid tv´n och ringde och röstade istället! Även från Nykvarn har man rest till Strängnäs!

Stor kram från mammas Annica Vi ses snart! Men njut av Afrika så länge du kan!

2008-11-17 @ 20:14:37
Postat av: Hannah

Älskade älskade lillasyster, du är den modigaste som finns - du är min hero! Fantastisk läsning, jag blir lycklig, avundsjuk, ledsen och stolt! Ta hand om dig. Kram Tätta!

2008-11-17 @ 22:23:11
Postat av: Erik Fridén

Mycket intressant läsning och fina bilder. Stå på dig Maja!



Kram,

Erik och Lovisa

2008-11-17 @ 23:23:11
URL: http://unaventura.blogg.se/
Postat av: Lena Norin

Vilka starka upplevelser du sänder oss. Väldigt bra berättat och med en sån inlevelse. Ibland önskar jag att fler vore så modiga. Klassen läser dina inlägg och många förundras av din styrka och positivism. Du inspirerar verkligen en del att kunna göra något liknande. Vi ser fram emot att få träffa dig och höra mer. Hälsa till dina afrikanska vänner från klass 9B och Lena Norin

2008-11-18 @ 12:53:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0