Tack alskade ni!


Nu har jag en dag kvar i Banko och jag vill forsoka sumera vad jag anvant era pengar till.
Egentligen skulle jag vilja vanta tills jag kommit hem sa jag kan skriva i lugn och ro och lagga upp bilder och allt i ett.
Men samtidigt sa vill jag inte att ni ska kanna er lurade sa jag lagger upp lite nu och sa battre senare :)

sjukforsakringar: Efter att ha fatt se med egna ogon att manniskor i Banko inte ens har rad att forsakra sina egna barn, sa var det sjalvskrivet som huvuddel som det jag ville att vi tillsammans skulle forsoka hjalpa till med.
Med det har fick jag hjalp av min host-pappa Adjei och en annan man som har hand om registreringen av sjukforsakringar i Banko. Tillsammans gick vi runt och traffade speciellt utsatta familjer, dom som Adjei och forsakringsmannen visste inte skulle ha rad med registreringen (det finns ocksa manniskor som prioriterar bort den).
Nar det val blev dagen D sa registrerade vi 250 personer. Mammor och deras barn. Det innebar att ni har gett 250 personer gratis sjukvard och medicin for ett helt ar. Det gor valdigt stor skillnad! Nu har ni hjalpt en hel hog med mammor, sa att de kan ge sina barn medicin istallet for att vara tvugna att halla barnen hemma och lata dom do. For det var precis sa det var innan. Jag kan inte ens forestalla mig vilken lattnad dessa mammor maste kanna nu.

familjen: Den har familjen har verkligen fatt en speciell plats i mitt hjarta. Det gor verkligen ont att se foraldrar och deras barn som far sa illa. Dom behover all hjalp dom kan fa och nasta gang jag kommer hit hoppas jag verkligen att jag ska kunna hjalpa dom med sitt boende, pa nagot satt! Men nu har ni hjalpt den har familjen med basvaror som dom verkligen behovde. Tidgare har dom promenerat till min vardfamilj for att fa en nave ris, lite bransle till lampan, kanske 1 cedi. Ofta nekas dom, och far promenera tillbaka. Men det gor verkligen ont att se den dar lilla femaringen komma gaende fran deras by, nastan 1 timme bort, for att fa en liten, liten pase ris, och sen ga tillbaka. Ensam i morkret. Nu slipper hon det! Vi har ocksa sjukforsakrat allihop och det kanns jattebra! En familj som fatt det lite, lite lattare.

toalett: Ni bygger en toalett till lag-mellan-hogstadieskolan som vi har arbetat pa. Dom har varit utan toalett ett par ar, sen deras forstordes i en brand. Det ar ingen toalett som vi tanker toalett, jag skulle saga utedass. Det haller dock inte dom har med om :) har ar det en fin, traditionell toalett! Jag har varit och tittat pa en som ar fardigbyggd, och visst ar den fin men det ar som sagt ingen w/c. Men den kommer bli rejal och 3 hal for flickor, 3 for pojkar och 1 for larare.
Dock kommer den inte vara klar nar vi reser harifran pa fredag. Jag hoppades verkligen det men det var inte mojligt. Men den stora gropen ar gravd och allt virke ar levererat. och min host-pappa har lovat mig att han ska folja bygget och halla mig uppdaterad och skicka bilder. Sa den kommer att bli klar, det lovar jag er! Men jag ar jatteledsen over att jag inte sjalv kan overvaka den for att verkligen, verkligen vara saker pa att det blir gjort. Men jag litar pa Adjei, han har varit med vid bygget av skolorna, sjukstugan, och manga andra toaletter i byn. Jag ska halla er uppdaterade pa detta!

barnen: Efter att ha betalat for forsakringar och toalett sa hade jag lite av era pengar kvar. Och dom bestamde jag mig for att lagga pa mina barn. Jag hoppas verkligen att det ar okej for er. Men dom har ungarna ar verkligen varda varenda krona :)
Sa i mandags akte jag och Ronja in till Kumasi (ghanas nast storsta stad, 3,5 mil fran Banko), tillsammans med de storre barnen pa barnhemmet. Egentligen skulle jag vilja ta med allihopa. Men som sagt: Kumasi ar ghanas nast storsta stad och jag skulle aldrig lyckas halla koll pa allihop. Jag hade nog med problem med de 7 stora! Sa tillsammans med Atta Isaaks 1-2, Baawuah, Margret., Stella, Ester och Akwasi tog vi taxi och trotro in till stan. Bara resan var rolig att fa ta med dom pa. Det var underbart att fa se hur faschinerade dom var over bilarna, husen, manniskorna. Som att ga pa cirkus! :) Vi gick pa zoo och tittade pa apor, lejon och krokodiler. En chimpans forgyllde hela dagen. Isaak2 vackte honom namligen och sen fick han spel. Han blev helt galen. Han spottade pa ronja, slangde bajs ut genom gallret och skrek och sprang runt runt. Det hade vi mycket roligt at. Nar Ester sen upptackte att ett av lejonen lag och sov med svansen ut genom gallret, sa ROCK HON TAG i svansen! Lejonet blev sa klart alldeles galen men efter att ha skallt lite pa henne kunde vi inte annat an skratta. Ska man ga pa zoo ska man val gora det ordentligt ;)
Efter zoobesoket akte vi vidare till stadion, jag och Ronja var dar for ett par veckor sen och tittade pa en premier league-match, och det var sa stort och maktigt att vi ville visa det for barnen. Dom var som galna. Att fa spela pa en san arena ar Stellas stora drom sa det var underbart att fa visa henne den! :)
Sen blev det picknick och besok pa marknaden (Ghanas storsta marknad - helt galen!)

Och imorgon tankte vi ha ett litet kalas for banen. Vi har kopt orhangen till flickorna och en fotboll till pojkarna (har understryker vi konsroller ;), och kakor, isglass, ballonger, tuggummi, dricka och frukt. Dom har barnen blir helt overlyckliga av en liten kola sa kanns jatteroligt att vi ska fa bjuda dom pa lite kalas!!


Jag hoppas att ni inte tycker jag har slosat bort era pengar. For jag forsakrar er, ni har gjort manga manniskor valdigt stor gladje och trygghet! Och ni har gjort vara ungar valdigt glada!
Jag kommer hora av mig till er personligen nar jag ar hemma igen! Ska forsoka fa till det lite battre, men nu har ni iallfall ett litet hum om vad era pengar har gjort!!

Ni ar underbara och jag ar sa lycklig over att ni finns!! Snart ses vi igen!

1 DAG KVAR I BANKO!


Kommentarer
Postat av: Lena, Roberts mamma

Du har gjort alldeles rätt med pengarna!! Du är helt underbar som ordnat allt detta. Tänk om världen vore full av sådana som dig....Välkommen hem och hoppas jag får höra dig berätta om dina upplevelser någon gång. Kram Lena

2008-12-10 @ 14:17:47
Postat av: Karin

Jag har aldrig fått så mycket tillbaka för några investerade kronor i hjälppengar! Och de som verkligen har fått utbyte är ju inte vi på den här sidan. Avkastning större än vad någon bank-vd-lyckats med! /Kramis

2008-12-10 @ 14:42:18
Postat av: Jonas

love you sis /

2008-12-10 @ 17:19:58
Postat av: Kalle!

Du är bäst syrran!

all kärlek!

2008-12-10 @ 18:42:12
Postat av: Mamma

Tack !

2008-12-10 @ 18:52:38
Postat av: Mammas Annica

Oj, oj nu sitter jag på jobbet och gråter också!!

Tack för att du finns och gör så mycket bra!

Kram

2008-12-11 @ 09:09:31
Postat av: annika

Du är den goaste som finns

dina 6kg betyder att det finns ännu mer

att tycka om Kram Annika

Välkommen hem

2008-12-11 @ 17:48:35
Postat av: Jenny

Du har garanterat gjort en skillnad i de människornas liv!! Helt otroligt härligt att läsa detta!!

Är bara lite nyfiken på hur du gick till väga... Hade du en insamling via ditt eget bankkonto? =)

Funderar själv på att göra något sådant... Få hjälpa!

Är just nu i oslo för att tjäna ihop pengar till kommande volontärresa i höst.. =)



Kul att läsa om din resa.

Ha det fint!!

2009-05-02 @ 19:35:46
URL: http://dendarjenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0