Fyra ettor

Forsta september, forsta oktober, forsta november och idag gor vi forsta december.
Fyra forsta har jag avklarat har i Ghana och det kanns valdigt, valdigt bra. Och alldeles alldeles lagomt!
Pa ett satt kanns det som att jag kom hit igar, pa ett annat satt kanns det som att jag alltid har varit har. Det kanns underligt men pa nagot satt har livet har hittat en vardag.. jag kom pa mig sjalv med att skriva ett sms till christoffer i stil med: "... det hander ingenting speciellt.. min lordag blir val som vanligt.." SOM VANLIGT??
Ingenting med mina lordagar, mandagar eller torsdagar ar som vanligt. Inte om man jamfor med mitt "som vanligt" for bara fyra mander sedan, inte om man jamfor med det som kommer ga tillbaka till mitt "som vanligt" om bara tre veckor (.. som jag i och for sig inte har en aning om vad den kommer att innehalla eftersom jag mitt smartskaft sa upp mig fran mitt jobb i sommras for att aka till africa.. :P Nu nar det verkar vara omojligt att bade fa och behalla jobb borde jag kanske bara ha bett om ledigt.. synd att vara efterklok :)
Men det ar lustigt hur nagot som ar sa langt ifran mitt vanliga liv kan bli som vanligt.. Men manniskan ar val valdigt anpassningsbar egentligen. Och den 20e december ska jag borja anpassa mig tillbaka, byta mitt liv pa barnhemmet, mitt jobb pa skolan, mina helt oslagbara manader i Banko mot Sverige, mot eran vintervarld! :) Den langtar jag efter men det kanns tungt att behova lamna Banko och ga tillbaka till eran varld av smadetaljer! For ar det nagot jag har lart mig den har hosten sa ar det hur onodigt det ar att krangla till saker i jakten pa att forska bli lycklig.
Har lever man enkelt. Fattigt. Men enkelt - och lyckligt!
Kanske maste man leva fattigt for att kanna sa? For har val prylar och pengar borjat spoka ar det kanske redan tillkranglat och forsent?
For har man inte upplevt -pryltokigheten-pengaivern- sa har man hittat andra vagar, andra saker som ar viktiga. Andra saker som forgyller livet. Saker som ar sa langt bort fran det materiella som det bara gar!
Och da blir det enkelt. Man kranglar inte till det har, man lever for dagen och ser till att man har mat, vatten och nagonstans att sova. Varre an sa ar det inte. Hemma ar det en miljon grejer som ska fa plats pa 24timmar for att man ska kunna rakna sig sjalv som lycklig - och redan dar har man ju forstort det for sig sjalv.

Jag tror att det ar valdigt latt att vara lycklig. Det ar enkelt! Sa det ar synd att vi i vast kranglar till det sa. Se till att forenkla tillvaron lite istallet!!


Jag har aldrig agt sa lite som den har hosten, jag har tva par skor, ett par shorts, ett par tshirts och ett par langbyxor. Jag har en tandborste. Forvisso har jag en mobiltelefon: men den ar lanken hem och den skulle jag inte byta bort mot nagot :)
Men det ar ocksa allt. Och se hur galet bra jag klarar mig! Jag har aldrig agt sa lite men jag har aldrig varit sa lycklig. Med en tandborste och ett par shorts kommer man langt! :)
Man behover inte sa himla mycket mer!


Men om 3 veckor ar det dags att borja krangla till det igen.. Eller maste man ga tillbaka? Har kanske den har hosten oppnat mina ogon? Jag hoppas det! Jag hoppas att jag har slutat stirra mig blind pa smabagateller. Jag hoppas jag kan fortsatta uppskatta det lilla i livet - det som egentligen ar det som raknas. Det lilla som faktiskt ar det stora.


Jag tror att jag idag, utan att pa nagot satt overdriva- snarare tvarrtom: kan rakna mig till en av varldens absolut lyckligaste manniskor. Den kanslan har jag burit pa hela hosten. Forstar ni hur maktigt det kanns???

All karlek


Kommentarer
Postat av: Christoffer

Det låter so resan verkligemn har gjort intryck på dej å det är bra, det är väl lite därför man gör dessa resor , för att se saker i ett annat perspektive.:) Love ya

2008-12-01 @ 14:29:19
URL: http://noddes.blogg.se/
Postat av: Karin

Var inte för rädd att du fastnar i negativ nod, i vårt alla dimensioner energislösande samhälle här hemma. Du har vid ett fantastiskt tillfälle i livet fyllt på med kunskap och erfarenheter som du kommer att märka har rustat dig för hela livet! Du gjorde det när du som bäst behövde pröva dina vingar, behövde pröva dina relationer och växa den där biten som krävs för att känna det du beskrivit. Det känns så skönt att en viktig människa i min omgivning har rustat sig så väl, för att kunna hantera sin tillvaro, att tillika kunna putta på sin omgivning när du ser något som vi inte ser. Det är en viktig sak med att vara människa, att fungera tillsammans. Att förstå sitt samhälle, att förstå att allt inte ser lika ut men att allt hänger samman. Att vara förälder är en livsskola för alla parter. Jag har lärt mig så mycket om mig själv sedan jag fick barn, den skolan tar aldrig rast eller paus och det går inte att säga upp sig. Man gör vad man kan, man gör vad man tror är bäst. Ibland lyckas man och ibland inte, men jag brukar försöka reflektera och lära. Man kan skydda sina barn till döds och man kan puffa för hårt, man kan utsätta dem för faror och man kan glömma vad kärlek är. Allt beror på hur livet i övrigt ser ut. Det tror jag du har sett mycket av. Det viktigaste är nog iallafall det du beskriver om att krångla till saker och ting. Det gäller att både kunna följa med omvärlden och att kunna ta sig tillbaka till vad som är lycka och glödje för just sig själv. Gör man det tillräckligt ofta, tror jag att man blir duktigare på att se det lilla roliga, viktiga, korta och på så sätt skapa sig en meningsfull tid i livet. Nu är det ju så att vi behöver pengar för att passa i systemet, men det behöver inte betyda att man blir "guldtokig". Avslutningsvis vill jag ge dig en bild från mitt fönster i Stockholmstrakten; det regn/snöar, är nollgradigt och låg dimma - här behövs mer än ett par shorts! 1000 kramar för utdelning till dig själv och dina käranära!/Karin

2008-12-02 @ 12:55:47
Postat av: Karin

Var inte för rädd att du fastnar i negativ nod, i vårt alla dimensioner energislösande samhälle här hemma. Du har vid ett fantastiskt tillfälle i livet fyllt på med kunskap och erfarenheter som du kommer att märka har rustat dig för hela livet! Du gjorde det när du som bäst behövde pröva dina vingar, behövde pröva dina relationer och växa den där biten som krävs för att känna det du beskrivit. Det känns så skönt att en viktig människa i min omgivning har rustat sig så väl, för att kunna hantera sin tillvaro, att tillika kunna putta på sin omgivning när du ser något som vi inte ser. Det är en viktig sak med att vara människa, att fungera tillsammans. Att förstå sitt samhälle, att förstå att allt inte ser lika ut men att allt hänger samman. Att vara förälder är en livsskola för alla parter. Jag har lärt mig så mycket om mig själv sedan jag fick barn, den skolan tar aldrig rast eller paus och det går inte att säga upp sig. Man gör vad man kan, man gör vad man tror är bäst. Ibland lyckas man och ibland inte, men jag brukar försöka reflektera och lära. Man kan skydda sina barn till döds och man kan puffa för hårt, man kan utsätta dem för faror och man kan glömma vad kärlek är. Allt beror på hur livet i övrigt ser ut. Det tror jag du har sett mycket av. Det viktigaste är nog iallafall det du beskriver om att krångla till saker och ting. Det gäller att både kunna följa med omvärlden och att kunna ta sig tillbaka till vad som är lycka och glödje för just sig själv. Gör man det tillräckligt ofta, tror jag att man blir duktigare på att se det lilla roliga, viktiga, korta och på så sätt skapa sig en meningsfull tid i livet. Nu är det ju så att vi behöver pengar för att passa i systemet, men det behöver inte betyda att man blir "guldtokig". Avslutningsvis vill jag ge dig en bild från mitt fönster i Stockholmstrakten; det regn/snöar, är nollgradigt och låg dimma - här behövs mer än ett par shorts! 1000 kramar för utdelning till dig själv och dina käranära!/Karin

2008-12-02 @ 12:58:37
Postat av: Karin

Var inte för rädd att du fastnar i negativ nod, i vårt alla dimensioner energislösande samhälle här hemma. Du har vid ett fantastiskt tillfälle i livet fyllt på med kunskap och erfarenheter som du kommer att märka har rustat dig för hela livet! Du gjorde det när du som bäst behövde pröva dina vingar, behövde pröva dina relationer och växa den där biten som krävs för att känna det du beskrivit. Det känns så skönt att en viktig människa i min omgivning har rustat sig så väl, för att kunna hantera sin tillvaro, att tillika kunna putta på sin omgivning när du ser något som vi inte ser. Det är en viktig sak med att vara människa, att fungera tillsammans. Att förstå sitt samhälle, att förstå att allt inte ser lika ut men att allt hänger samman. Att vara förälder är en livsskola för alla parter. Jag har lärt mig så mycket om mig själv sedan jag fick barn, den skolan tar aldrig rast eller paus och det går inte att säga upp sig. Man gör vad man kan, man gör vad man tror är bäst. Ibland lyckas man och ibland inte, men jag brukar försöka reflektera och lära. Man kan skydda sina barn till döds och man kan puffa för hårt, man kan utsätta dem för faror och man kan glömma vad kärlek är. Allt beror på hur livet i övrigt ser ut. Det tror jag du har sett mycket av. Det viktigaste är nog iallafall det du beskriver om att krångla till saker och ting. Det gäller att både kunna följa med omvärlden och att kunna ta sig tillbaka till vad som är lycka och glödje för just sig själv. Gör man det tillräckligt ofta, tror jag att man blir duktigare på att se det lilla roliga, viktiga, korta och på så sätt skapa sig en meningsfull tid i livet. Nu är det ju så att vi behöver pengar för att passa i systemet, men det behöver inte betyda att man blir "guldtokig". Avslutningsvis vill jag ge dig en bild från mitt fönster i Stockholmstrakten; det regn/snöar, är nollgradigt och låg dimma - här behövs mer än ett par shorts! 1000 kramar för utdelning till dig själv och dina käranära!/Karin

2008-12-02 @ 13:00:40
Postat av: Karin

Hej kära du, jag har efter denna helg bara några få men viktiga poänger att delge dig. Verkligheten finns här och nu, ovasett var du är och verkar. Du som enskild individ verkar och tar ställning till där du befinner dig och syns. Du har möjlighet att påverka i varje sekund du finns till. Gör det, ibland på naturlig intuition, ibland på reaktion, ibland på feeling, ibland med resurser. Det finns alltid en nytta med att du finns till i ett sammanhang, inte alltid behöver man agera. Idag har jag agerat i Järna, imorgon i Lund. Tillvaron förändras varje dag. Fortsätt agera när du tror att det behövs! 1000 nya kramar för dina barn, eller er själva vem som behöver dem bäst just i minuten som du läser detta./Karin

2008-12-07 @ 21:13:09
Postat av: Mamma

Känner mej som en riktigt krånglig människa. Tänker varje dag att jag inte skall krångla till det i onödan.

Så fort hjulet börjar snurra ca. kl: 08:20 är det klippt. Om du kan i framtiden, minns hur det var i din by.....Ta dej tiden att "kliva av" då och då. Planera in det....Säger jag som inte ens kan planera vad vi ska äta .....och som tycker att allt kommer så plötsligt typ Jul.... Puss o Kram

2008-12-09 @ 18:46:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0