vaccintationer

När jag bokade min resa till afrika hade jag inte riktigt tänkt igenom allt jag skulle få lov att fixa innan avresa.
Det var inte bara att packa en bikini och resa in i landet :) Nej det ska tas alla möjliga tabletter, drickvacciner och sprutvacciner. Och utöver det är det en hel radda med grejer man ska ha koll på innan man sätter sig på planet.

Här nedan följer det man ska ha fått in i blodet för att klara av Ghana på bästa sätt.
Hade min mamma fått bestämma hade jag tagit allihop, och allra helst två sprutor av varje.
Nu gjorde jag inte riktigt alla, jag hoppade b.la rabies och någon mer. Men resten finns i min kropp. Så efter ett stort antal nålstick hoppas jag att det gör någon nytta :)

Två av dom var jag hos sjuksyster och tog idag. En spruta återstår. Sen är det bara det drickbara och tabletter kvar. Känns skönt att ha det mesta gjort :)

Sjukdomar Förekomst Endast
stor-
städer
Större
bad-
orter
Rund
resa
< 4v.
Lång
resa
> 4v.
Klickbara symboler:
Förekommer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer
Förekommer Obligatoriskt, intyg kan krävas vid ankomst till landet Obligatoriskt, intyg kan krävas vid ankomst till landet Obligatoriskt, intyg kan krävas vid ankomst till landet Obligatoriskt, intyg kan krävas vid ankomst till landet
Normal (låg) risk Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper
Hög risk Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer
Ökad risk Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas
Förekommer Rekommenderas ej Rekommenderas ej Rekommenderas ej Rekommenderas
Hög risk
Mer info...
Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer
Säsongsvisa epidemier
Mer info...
Rekommenderas för resenärer till vissa begränsade områden Rekommenderas för resenärer till vissa begränsade områden Rekommenderas för resenärer till vissa begränsade områden Rekommenderas för resenärer till vissa begränsade områden
Normal (låg) risk Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper
Ökad risk Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer
Ökad risk Viktigt med adekvat information Viktigt med adekvat information Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper
Förekommer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer Grundskydd, rekommenderas samtliga resenärer
Ökad risk Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas till särskilda riskgrupper Rekommenderas
Ökad risk Rekommenderas Rekommenderas Rekommenderas Rekommenderas
Ökad risk Rekommenderas ej Rekommenderas ej Rekommenderas Rekommenderas



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0