Lariam




Idag tog jag tablett nummer 2. Jag har väldigt många tabletter fler att ta :) (4 veckor innan, 16 veckor på plats, 4 veckor efter)

Lariam är en malariamedicin som har hemskt dåligt rykte. Jag har inte blivit rekomenderad den av någon än så länge. Då är det hellre malariaprofylaxet Malarone man ska ta. Dock är jag på en för lång resa för att få äta den medicinen. För att ta Malarone ska man vara borta ca 8 veckor (om jag minns rätt!). Den medicinen är också väldigt mycket dyrare, men då biverkningarna är mindre så väger det nog upp för många.

Men Lariam är alltså den medicin jag äter för att bli skyddad mot malariamyggorna som härjar i Ghana.
Den ger inget 100% skydd men jag skulle ändå aldrig välja att resa in utan den. Då det dör ca miljonen människor av den sjukdomen varje år i Afrika.
Jag har fått veta att jag med största sannolikhet kommer insjukna i malaria (trots medicinering), men då jag- till skillnad mot så sjukt många andra, kommer få vård så är det ingen fara för mitt liv.
Det är hemskt att alla inte har samma chans!


Än så länge känner jag inte av några större biverkingar av medicinen. Så det är en myt att alla blir sjuka! (peppar! peppar!). Men med två tabletter tagna mår jag bra. Lite dimmig och viss yrsel då och då men det är ingenting som påverkar mig speciellt mycket.
Dock är det vid tablett nummer 3 det kan börja spöka. Men eftersom jag hinner ta den tabletten på hemmaplan kan jag göra något åt det, om det inte skulle funka. Uppdaterar vid tablett nr 3 :)

Var inte rädda för att testa Lariam! Hur många skräckhistorier man än får höra eller hur mycket hemskheter det än står när man googlar. Den funkar olika på alla! Och klarar man inte av den får man byta ut den mot något annat. Värre än så är det oftast inte. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0