Dukoral - oralvaccin mot kolera


Imorse steg jag upp tidigt och tog min första dos av dukoral-
vilket är ett drickvaccin mot kolera (som också ska funka mot
endel andra bakterier som kan attackera magen).

Jag hade väntat mig att det skulle vara hemskt äckligt. Så där vidrigt beskt så tungan krullar sig :p
Men med den inställningen gick det bra! Inte var det särskilt gott, bruset (som skulle ta bort magsyrorna så att de inte förstör vaccinet innan det hinner ut i blodet) var smaksatt med hallon. Vilket var riktigt läskigt :p
Men ingen hemsk beskhet alltså! Det gick bra att dricka det :)

Anledningen till att jag tog det direkt på morgonen var för att magen måste vara helt tom när man dricker vaccinet. Så mat eller dryck får man hålla sig ifrån några timmar före och några timmar efter.
Magen ska vara tom och magsyrorna borta så att vaccinet snabbt kan komma ut i blodet.

Nu har jag en dos kvar, den tar jag om en vecka och sen tar det ytterligare en vecka innan jag ska vara skyddad.

15 DAGAR KVAR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0